Archive for the ‘Keluarga’ Category

Welcome 2016

Assalamualaikum

Wah lama betul bercuti dari dunia blogging ini. Byk betul perkara yang berlaku yang tidak di update.

Pertamanya adalah pertambahan seorang lagi ahli kelaurga kami, bernama Soffiya Latifa.

Dan tahun 2016 nanti akan ada pertambahan lagi dalam keluarga kami, perubahan status dan cabaran kehidupan baru.

Doakan kami sekelaurga tabah dan dipermudahkan segala urusan

http---signatures.mylivesignature.com-54493-396-2750385FA9FA616A8A935A3FDE71FC58

75 EXTRAORDINARY USES OF BAKING SODA! [Sodium Bicarbonate]

Baking soda is a chemical compound that appears as a fine powder. It releases bubbles of carbon dioxide when it interacts with an acid and a liquid. It’s most commonly used in baking, where it acts as a leavening agent. The following are 75 other uses for baking soda aside from making muffins soft and fluffy.

Health Uses

1. Use it as an antacid.

2. Use it as underarm deodorant by applying it with a powder puff.

3. Mix half a teaspoon with peroxide paste and use it as toothpaste.

4. Use it as a face and body scrub.

5. Add a cup to bathwater to soften your skin.

6. Relieve skin itch from insect bites and pain from sunburn.

7. Remove strong odors from your hands by rubbing them with baking soda and water.

8. Put two tablespoons in your baby’s bathwater to help relieve diaper rash.

9. Apply it on rashes, insect bites, and poison ivy irritations.

10. Take a baking soda bath to relieve skin irritations.

11. Heartburn? Take a teaspoon of baking soda mixed with one-half glass of water.

12. Freshen your mouth by gargling half a teaspoon of baking soda mixed water.

13. Relieve canker sore pain by using it as mouthwash.

14. Use it to relieve bee stings.

15. Use it to relieve windburns.

16. Apply it on jellyfish sting to draw out the venom.

17. Unblock stuffy nose by adding a teaspoon of baking soda to your vaporizer.

In the Home

18. Keep cut flowers fresh longer by adding a teaspoon to the water in the vase.

19. Put out small fires on rugs, upholstery, clothing, and wood.

20. Put an open container of baking soda in the fridge to absorb the odors.

21. Sprinkle it on your ashtrays to reduce bad odor and prevent smoldering.

22. Sprinkle it on your slippers, boots, shoes, and socks to eliminate foul odor.

23. Turn baking soda into modeling clay by combining it with one and 1/4 cups of water and one cup of cornstarch.

24. After feeding your baby, wipe his shirt with a moist cloth sprinkled with baking soda to remove the odor.

25. Wipe your windshield with it to repel rain.

26. Improve the smell of dishrags by soaking them in baking soda and water.

27. Suck it in with your vacuum cleaner to remove the odor.

28. Freshen the air by mixing baking soda with your favorite perfumed bath salts. Put the mixture in small sachet bags.

29. Restore stiff brushes by boiling them in a solution of 1/2 gallon of water, 1/4 cup of vinegar, and a cup of baking soda.

30. Put it under sinks and along basement windows to repel cockroaches and ants.

31. Scatter baking soda around flowerbeds to prevent rabbits from eating your veggies.

32. Sweeten your tomatoes by sprinkling baking soda on the soil around your tomato plants.

33. Sprinkle it onto your cat’s litter box to absorb the bad odor.

34. Sprinkle it on your pet’s comb or brush to deodorize their fur and skin.

In Cooking

35. Use it as a substitute for baking powder by mixing with it with cream of tartar or vinegar.

36. Wash fruits and vegetables with it.

37. When boiling a chicken, add a teaspoon of baking soda to the water. Feathers will come off easier, and the flesh will be clean and white.

38. Soak dried beans to a baking soda solution to make them more digestible.

39. Remove the distinctive taste of wild game by soaking it in a baking soda solution.

40. Make a sports drink by mixing it with boiled water, salt, and Kool-Aid.

41. Remove the fishy smell from your fillets by soaking the raw fish in a baking soda solution for an hour inside the fridge.

42. Make fluffier omelets by adding half a teaspoon of baking soda for every three eggs used.

43. Reduce the acid content of your tomato-based recipes by sprinkling them with a pinch of baking soda.

Cleaning Purposes

44. Add a cup to the toilet, leave it for an hour, and then flush. It will clean the toilet and absorb the odor.

45. Use it to scrub sinks, showers, plastic and porcelain tubs

46. Spray it on walls, mirrors, and countertops.

47. Add a spoonful to your dishwasher to make scrubbing dishes easier.

48. Remove grease from pots and pans.

49. Dry clean carpets and upholstered furniture by sprinkling baking soda over the fabric and gently brushing it. Leave it for an hour or overnight, then vacuum.

50. Boost your laundry detergent’s cleaning power by sprinkling a handful on dirty clothes.

51. Combine it with water to make a paste for polishing stainless steel and chrome.

52. Remove scratches and crayon marks from vinyl floors and walls.

53. Clean your shoes with it.

54. Clean garbage cans with it.

55. Use it to wash diapers.

56. Clean the fridge with it.

57. Soak brushes and combs in a baking soda solution.

58. Mix it with water to wash food and drink containers.

59. Put three tablespoons of baking soda to a quart of warm water, then use the mixture to wash marble-topped furniture.

60. Absorb it with a damp sponge, then clean Formica countertops with the sponge.

61. Use it to get rid of stale odors from cooling containers and thermos bottles.

62. Run your coffee maker with a baking soda solution, then rinse.

63. Combine with hot water to clean baby bottles.

64. Sprinkle it on barbecue grills, then rinse it off.

65. Scatter it on your greasy garage floor, scrub the floor, and rinse.

66. Remove burned-on food from a pan by soaking it in a baking soda solution for 10 minutes before washing.

67. Clean your ashtrays with a baking soda solution.

68. Keep your drains clean by putting four tablespoons of baking soda in them each week. Flush it down with hot water.

69. Clean your shower curtains by soaking them in baking soda and water.

70. Put it on a small brush to rub canvas handbags clean.

71. Use it to remove melted plastic bread wrapper from a toaster. Sprinkle baking soda on a damp rug, then use the rug to clean the toaster.

72. Use it to clean your retainers and dentures.

73. Make a thick paste of baking soda and water, and used it to scrub enameled cast iron and stainless steel.

74. Mix four tablespoons of baking soda with a quart of warm water, and use it to clean the inside part of an oven.

75. Use it to unclog gas stoves.

The most amazing thing about baking soda is that it’s very cheap. You can do all these things for a very small cost. Baking soda is truly a miracle product, whether it’s used for baking or not.

WHICH ARE YOUR FAVORITES?____________________ DO YOU HAVE A USE OF BAKING SODA NOT LISTED, COMMENT! ___________________________

Source Article: www.tinyurl.com/lnnjo6
Source Website: lifehackery.com

http---signatures.mylivesignature.com-54493-396-2750385FA9FA616A8A935A3FDE71FC58

Selamat tahun baru 2012

Rasanya belum terlambat untuk mengucapkan selamat tahun baru 2012 kepada pembaca laman blog ini. Maaf kerana terlalu lama tidak sempat langsung mengemaskini blog ini.

Ini adalah ringkasan aktiviti yang telah berlangsung dari Oktober- Disember 2011 yang lalu.

Bil Tarikh Tajuk Tempat
1. 5-7 Okt 2011 Joomla Bilik Multimedia Tkt 4
2. 17-20 Okt2011 Action Script with cs2: Taman Dagang, Ampang Selangor
3. 1-3 Nov2011 Php Progaramming Bilik Multimedia Tkt 4
4. 8-10 Nov 2011 My SQL Database Bilik Multimedia Tkt 4
5. 14-16 Nov 2011 Microsoft IIS7 Bilik Multimedia Tkt 4
6. 21-24 Nov 2011 Active Directory TrainPro : MidValley
7. 5-8 Dec 2011 Network Infrastructure TrainPro : MidValley
8. 12-15 Dec 2011 Server Administrator TrainPro : MidValley

Selain daripada itu bermula Oktober 2011 juga, adik ipar saya berkursus utk selama 6 bulan. Oleh itu, pada hujung minggu berselang seminggu kami perlu ke rumah ibu mertua untuk membantu menguruskan tentang perubatannya dan juga membeli segala keperluan harian dan barang dapur. Bermula dari tarikh yang sama, notebook saya juga di pinjam oleh adik ipar untuk keperluannya semasa kursus.  Oleh itu masa yang ada untuk mengemaskini blog amatlah terhad.

Bermula tahun 2012, banyak perubahan yang bakal dan perlu berlaku. Hari ini merupakan hari pertama suami bertugas di Cyberjaya. Ini bermakna suami akan keluar dari rumah lebih awal dan pulang lebih lewat.  Maka urusan seharian/mingguan/bulanan di rumah perlulah diubah dan disesuaikan dengan perubahan.

Perubahan sturktur di pejabat juga mengakibatkan setiap orang perlu melakukan tugas yang lebih berbanding tahun sebelumnnya.

hmm..satu tahun yang benar-benar mencabar fizikal dan mental. Semoga kami semua akan terus tabah dan bersemangat. Amin..

Jamuan Raya

Untuk kali ke 3, semenjak berpindah ke rumah baru, kami mengadakan jamuan di rumah ini. Kali ini adalah jamuan semperna hari raya. Untuk di sebut open house macam jauhlah kerana kekangan tempat dan kewangan.

Kali ini saya sediakan bihun sup dan soto ayam beserta dengan rendang kerang, selain dari kuih-kuih raya yang masih belum luak sebenarnya.  Malangnya saya tidak sempat mengambil gambar hidangan yang disediakan.  Selepas menghidang, saya pun mandi dan bersolat zuhur.  Selepas sahaja bersolat, tetamu pertama telah datang.

Tetamu pertama adalah keluarga kawan baik Adam di Tadika iaitu Elisya dan Emily beserta ibu dan ayahnya. Adam paling seronok bila 3 orang guru dari Tadikanya turut hadir.   Selain daripada itu,  ada juga jiran2 terdekat dan juga Ustazah yang di temui di Masjid semasa bulan Ramadhan yang lepas.  Tidak ketinggalan juga sepasang saudara baru yang merupakan kawan suami semasa di Sekolah Menengah Sains Muar dahulu.

Tetamu terakhir yang datang adalah kawan dari Nilai, Negeri Sembilan. Menariknya, walaupun kali pertama bertemu, Adam melayan kawan-kawan barunya ini bagaikan telah lama kenal.  Tidak cukup dengan permainan bowling, mereka juga melukis bersama-sama.

Terima kasih kepada semua yang sudi hadir memeriahkan majlis kami yang tidak sepertinya.



Eh apa kat bawah nih. Cuba klick tengok




Pizza Time

Hari Khamis malam Jumaat 9/9/2011,  kira-kira pukul 10 malam, suami mendapat call dari Ahmad Alzam memberitahu bahawa kakak dan adiknya hendak makan pizza dan minta Ayah Long belanja.

Untuk tidak menghampakan permintaan mereka maka pagi sabtu tuh kamipun bertolak ke Putrajaya.  Destinasi pertama kami adalah Pizza Hut, Alamanda, Putrajaya. Sementara menunggu pizza masak, kami berjalan-jalan di ruang legarnya. kebetulan ada pameran dan jualan Product Canon. Saya yang memang telah lama berhasrat hendak membeli kamera terus tertarik dengan tawaran yang diberikan, iaitu 30% daripada harga di pasaran.

Dengan 4 kotak Pizza (2 large dan 2 regular) kami pun ke rumah mak mertua yang terletak di Presint 15, Putrajaya.

 




Tragedy di Aidil Fitri

Tahun ini merupakan tahun pertama kami menyambut raya di kampung, semenjak ada Adam. Tahun2 sebelumnya kami akan beraya di KL dahulu, dan malam raya kedua baru kami akan bergerak pulang ke kampung. Selain daripada itu, tahun ini juga pertama kali saya membeli kain untuk menempah baju seluruh keluarga. Oleh kerana tailor yang biasa tidak lagi mahu menerima tempahan, baju ayah menggunakan tailor yang lain, manakala baju Adam dan saya di jahit sendiri.

Dimalam dan pagi raya tahun ini 3 tragedi menyedihkan telah berlaku.
1. Baju raya Adam berlobang. Oleh kerana seterika yg saya gunakan sejak zaman sekolah telah rosak, kami membeli seterika baru. Seterika yang baru ini tiada no untuk laras suhunya, bila mula menggunakan pada baju Adam terus sahaja bajunya berlubang dan kainnya mencair dan melekat kepada seterika itu. Mujur Adam ada sepasang lagi baju melayu warna pink, yang boleh matching dengan warna tudung saya.

2. Seluar ayah ketat. Walaupun telah lama siap dijahit, entah kenapa kami terlupa pula untuk mencuba sebab baju contoh yang diberi cukup besar dan selesa. Rupa-rupanya tukang jahir menjahit terlebih besar menyebabkan seluar tuh ketat sedikit dan kurang selesa bila duduk. Jika cuma berjalan jer tak der masalah. Untuk saya membuka dan membetulkan jahitan telah agak lewat, maka bersolatlah ayah dengan berkain pelekat dan berseluar slake biasa untuk beraya.

3. Kemalangan di depan masjid. Setiap kali kalau kami beraya di kampung, kami akan bersolat di masjid lama yang terletak di tepi Jalan Gula di permulaan Parit 3. Ini kerana, di Masjid inilah akad nikah kami berlangsung kira2 10 tahun yang lalu. Ketika kaki saya melangkah untuk ke dewan solat muslimat saya terdengar satu bunyi hentaman yang cukup kuat di jalan raya. Bila saya menoleh, saya terlihat 2 org terbaring di atas rumput di tepi jalan dan para jemaah sedang berlari dan cuba menolong mangsa. Bila takbir mula dikumandangkan, saya terlihat ada ambulan di tempat kejadian. Terdengar juga komen kaum2 ibu tentang anak siapa yang terlibat dalam kemalangan itu. Bila pulang kerumah, baru mendengar komen lengkap dari bapa saudara bahawa mangsa kemalangan tersebut telah patah kaki, tulang rusuk dan hidung. Semoga beliau cepat sembuh.

Itulah 3 kejadian menyedihkan dihari raya tahun ini.

Selamat Hari Raya 2011

Raya 2011

Ramadhan yang bakal pergi..

Assalamualaikum wrt wbt,

Begitu lama blog ini tidak dikemaskini. Ini menunjukkan betapa diri ini terlalu sibuk. Sibuk dengan tugas harian sebagai seorang pekerja di sektor awam yang berkhidmat untuk bangsa, agama dan negara. Di samping itu sebagai seorang isteri dan ibu. Yang utamanya sebagai seorang hamba Allah.

Masa-Allah.. kenapa mesti mengeluh. Semua insan dikurniakan masa yang sama iaitu 24 jam sehari semalam. Sewajarnya kita mampu merancang dan membahagikan masa seadil-adilnya, namun itulah kelemahan diri ini sebagai hamba Allah yang terlalu lemah.

Telah terlambat untuk mengucapkan Selamat Berpuasa. Oleh itu cukup sekadar diucapkan Selamat Menjalani ibadah di penghujung Ramadhan, semoga kita semua amal ibadah kita di terima Allah dan diampunkan segala dosa kita.

Alhamdulillah, setelah 4 tahun saya bercuti dari bersolat terawikh atas alasan baby yang masih kecil, tahun ini kami dikurniakan pelbagai kemudahan oleh Allah :
1. Adam telah pun berumur 4 tahun, cukup besar berakal untuk diajar adap2 di Masjid.
2. Selepas pelbagai ujian di rumah lama kami tahun lepas, penghijrahan kami ke rumah baru yang bersebelahan dengan Masjid benar-benar memberi seribu rahmat.
3. AJK Masjid telah menyediakan juadah bukan sahaja untuk berbuka puasa, malahan juga moreh serta sahur (selepas 15 hb Ramadhan).

Mengambil kira semua kemudahan yang tersedia, maka kami bersetuju untuk berbuka puasa di Masjid dan terus menunggu hingga selesai solat terawikh. Pada mulanya kami mengalami kesukaran juga untuk mengawal Adam, namun lama-kelamaan Adam selesa dengan suasana di Masjid. Adam tidak bersolat terawikh, tetapi Alhamdulillah tindakannya tidak sampai mengganggu jemaah lain. Satu-satunya cara untuk menghadkan pergerakan Adam adalah dengan membawa kertas bercetak untuk aktiviti mewarna. Setelah hampir sebulan, Adam telah bertemu dengan beberapa orang kawan baik yang mampu bermain dan mewarna bersama-sama semasa ibu dan ayah masing-masing sedang bersolat.

Selama ini saya sering terfikir, “Saya belum mengenali walau seorang pun jemaah wanita di Qariah ini, andai ditakdirkan saya meninggal dunia di sini, pasti jemaah wanita yang memandikan mayat tidak mengenai siapakah jenazah yang sedang mereka mandikan ini”. Alhamdulillah kini saya telah mengenai dan berkawan rapat dengan beberapa orang jemaah wanita samaada yang seusia dengan ibu saya, yang sebaya atau lebih muda. Kebanyakknya adalah isteri-isteri imam dan juga pekerja di Masjid berkenaan. Selain daripada itu, saya juga berkenalan dan berkawan baik dengan seorang ibu yang anaknnya sama-sama bersekolah di Tadika dengan Adam. Seorang lagi kawan baik saya adalah seorang Ustazah yang rupa-rupanya tinggal satu block dengan saya.

Jadi sekarang saya lega. Telah ada kawan yang merupakan ibu kepada kawan Adam. Seorang jiran tetangga yang begitu hampir dengan rumah, seorang ustazah dan isteri imam. Dan seandainya Allah menjemput saya kembali di sini, sekurang-kurangnya orang yang memandikan jenazah saya, sempat mengenali saya semasa saya masih lagi bernyawa.

Semoga Ramadhan ini merupakan Ramadhan terbaik yang pernah saya lalui.

Eh apa kat bawah nih. Cuba klick tengok



House warming

Setelah lebih sebulan berpindah ke Sd Court Bandar Sri Damansara, kami masih lagi belum mengenali jiran tetangga, kerana semuanya terlalu sibuk bekerja. Oleh itu kami bercadang untuk mengadakan sedikit jamuan untuk keluarga dan jiran tetangga yang terdekat. Dengan keadaan rumah dan peralatan yang serba kekurangan, sebagaian utama dari barang untuk memasak dan menghidang ‘diimport’ dari Putrajaya.

Kami menyediakan sup daging dan tulang untuk dimakan dengan bihun sup ataupun nasi impit, sebagai soto. Mak ngah Adam  membawa 2 jenis kuih talam manakala Acu Adam pula membawa spegetti dan juga bubur jagung. Uda pula membawa kek untuk ulang tahun ke 10 perkahwinan kami dan Untie dari Denai Alam juga membawa kek coklat yang dibuat sendiri.

Majlis yang cadangkan untuk jiran-jiran bertukar menjadi majlis keluarga. Agak meriah juga terutama dengan keriuhan kanak-kanak bermain. Setelah hari redup acara yang dinanti-nantikan oleh semua sepupu-sepupu Adam adalah mandi kolam.

Terima kasih kepada semua yang sudi hadir dimajlis kami yang itu. Insya-Allah birthday Adam dan lepas raya nanti kami akan buat jamuan lagi.

 




10th Anniversary Dinner

Semperna ulang tahun yang ke 10, kami bercadang untuk makan di tempat yang agak istimewa sedikit. Oleh kerana kami sama-sama suka makan nasi arab, kami bersetuju untuk makan di Al-Rawsha Kampung Pandan.

Saya dah biasa lalu depan bangunan ini, cuma inilah kali pertama kami masuk ke dalam. Dengan bangunan 2 tingkat yang ala-ala istana di zaman silam, memang nampak gah dari luar. Cuma bila masuk, tidak sampai 1/4 dari pada restaurant berkenanaan yang diduduki oleh pelanggan. Bila makanan yang di order sampai sekali lagi kami terkejut dengan makanan yang telah sejuk.

Mungkin kami dah terlalu biasa dengan Restaurent Saba di Cyberjaya. Daripada sebuah kedai kecil, kini telah hampir 4 lot kedai yang di milikinya. Dari segi rasa, service dan harga, mungkin boleh saya katakan bagaikan langit dan bumi bezanya. Cuma mungkin tempat dan hiasan yang cantik, itulah yang gahnya. Pada saya memang sesuai tempat ini dengan peribahasa Indah Kabar dari Rupa.

Apapun, berikut adalah gambar2 yang sempat dirakamkan

 

Eh apa kat bawah nih. Cuba klick tengok



Happy 10th Anniversary

Hidup dengan saya nih susah. Saya anak sulung. Ayah dah tiada. Adik-adik masih belajar. Saya pun bukan dari keluarga orang berada. Kalau boleh saya nak kita hidup bersama. Susah, kita sama-sama susah. Senang, kita sama-sama senang. Namun sedaya upaya, saya akan cuba untuk tidak menyusahkan diri awak.

Saya ingin kita hidup bersama. Mengimami solat awak.  Menjalani hidup bahagia bersama-sama dengan awak. Bukan sahaja di dunia, malah lebih-lebih lagi diakhirat sana. Awak fikirlah baik-baik. Saya tak mahu awak menyesal seumur hidup kalau hidup dengan saya. Namun, saya yang akan menyesal kalau tak mengatakan ini pada awak. SUDIKAH AWAK HIDUP DENGAN SAYA, MENJADI ISTERI SAYA?

Mak datuk, romantiknya mamat nih. Eh aku nih tengok cerita apa nih? Ops.. akulah watak utama dan mamat di depan ini sedang menanti jawapan dariku. Lalu apakah jawapan yang mampu ku beri?

Kira-kira sebulan lepas itu filem “Runaway Bride” di tayangkan di pawagam. Sebagai peminat setia Julia Roberts, aku merayu untuk melihat cerita ini. Kemuncak cerita itu adalah apabila Richard Gere melafaskan ayat yang sama, kepada Julia Roberts. Cuma aku mendengarnya dalam bahasa melayu dan Julia Roberts  mendengarnya dalam Bahasa Inggeris. Maksud dan ayatnya begitu sama sekali. Siapa yang ciplak siapa sebenarnya 🙂

Hari ini 3103 genap 10 tahun aku menjadi seorang isteri. Terima kasih, kerana memilih diri ini dari ribuan gadis di Malaysia ini. Terima kasih kerana memberikan gelaran dan darjat yang paling tinggi untuk seorang isteri. Bukankah sebaik-baik perhiasan di dunia ini adalah Isteri Solehah. Maka layakkah aku menerima gelaran itu.

Terima kasih kerana menjadi seorang suami yang terlalu baik dan memahami. Lebih-lebih lagi dengan derita sakit pinggang yang tak pernah reda ini membataskan pergerakan dalam melakukan kerja-kerja seharian dirumah. Terima kasih kerana mengizinkan sesetengah kerja mengemas dan memasak kadang-kala di “sub-cond” kepada yang pakar. Dan paling seronok, terima kasih kerana rajin menjenguk dapur. Bukan takat melawat, malah kadang-kala menjadi Chef  dengan masakan yang tidak kurang lazatnya. Kalah masakan ku sendiri.

Selamat Ulang Tahun ke 10 perkahwinan kita, dan semoga rumah tangga ini berkekalan buat selama-lamanya. Amin ya Rabbal Al-amin.

Sebagai jawapan kepada posting di serambi rindu

Eh apa kat bawah nih. Cuba klick tengok



Berpindah rumah

Pada 14/2/2011, kami telah berpindah ke rumah yang baru. Tarikh itu dipilih kerana kami baru mendapat kunci pada 12/2/2011, manakala pihak pengurusan apartment tidak membenarkan urusan perpindahan masuk dan keluar pada hari ahad.  Kebetulan hari selasa adalah cuti Maulid Nabi, adalah extra sehari untuk mengemas.

Hanya baju-baju, buku-buku dan kelengkapan dapur sahaja yang kami bawa.  Sebab utama adalah lift yang di depan rumah kami rosak, menyebabkan orang yang mengangkut barang perlu membawa ke lift di hujung sana bangunan.  Set bilik tidur dan kerusi untuk meja makan juga telah mula rosak, sekiranya diangkut mungkin kerosakkannya makin teruk, langsung tak boleh guna. Oleh itu semuanya kami tinggalkan sahaja untuk penyewa rumah berkenaan. Tambahan pula rumah yang kami sewa telah ada sofa, peti ais, mesin basuh dan dapur.

Beberapa perubahan positif semenjak bertukar ke rumah baru ini adalah :

  1. Suami telah mula menjinakkan diri dengan Masjid Al-Mukarramah yang terletak bersebelahan dengan kawasan perumahan. Kebanyakkan solat, terutama Subuh dan Maghrib berjemaah di sana.
  2. Oleh kerana tiada Astro, Adam tidak lagi leka dengan Channel 613 (Playhouse Disney)nya, sebaliknya telah bertukar ke Islamkids.my.
  3. Dengan adanya kawan sepejabat yang tinggal berhampiran,  ‘Car Pooling’ bermula secara rasminya untuk pergi dan balik kerja hari ini.  2 hari sebelum ini cuma waktu balik sahaja.  Terasa tidak penat sampai ke rumah.
  4. Tempat makan malam yang agak terhad, dan tiada lagi Delivery Service.  Disebabkan saya tidak lagi letih drive, rasanya saya sempat masak untuk makan malam.  Lagipun suami dah mengarahkan ‘No more rice‘ untuk makan malam.
  5. Astro dan  Celcom broadband telah ditamatkan perkhidmatannya. Insya-Allah 7/3/2011 rumah kami akan di lengkapi dengan kemudahan Unifi. Ini khas untuk Adam belajar di internet. Selain dari Islamkids.my, site lain yang saya kira agak baik adalah www.starfall.com.

Semalam, semua barang yang diperlukan telah habis diangkut ke rumah yang baru. Rumah lama kami disewa oleh Pembantu Farmasi yang sedang menjalani praktikal di Hospital Selayang dan Hospital Sungai Buluh. Bagusnya rumah kami terletak di tengah-tengah tempat yang perlu mereka tuju.  Seperti rumah adik ipar yang telah sekian lama kami uruskan, rumah kami juga disewakan dengan harga RM200 setiap bilik.  Dalam bilik telah ada kelengkapan katil bujang, almari kayu dan kipas angin.  Manakala di luar bilik ada sofa, meja makan, peti ais, kabinet dan dapur, serta mesin basuh. Kelebihan rumah ini berbanding rumah sebelah adalah water heater dan juga ADT Security.  Penyewa ini hanya menyewa untuk 6 bulan sahaja. Diharapkan apabila mereka tamat praktikal nanti mereka akan memberikan maklumat mengenai rumah kami kepada junior mereka dan penyewaan ini akan berterusan selama-lamanya.

ps: Rumah masih lagi bersepah, belum bersedia untuk diambil gambar




HTP Annual Dinner

Pada 14  Jan 2011, company tempat suami saya bekerja mengadakan Annual Dinner di Sunway Hotel,  Petaling jaya, Selangor.  Tema dinner kali ini adalah Rock.  Walaupun kurang sesuai dengan jiwa kami, namun kami cuba juga sedaya upaya untuk memenuhi tema berkenaan.

Oleh kerana kanak-kanak tidak dibenarkan dalam majlis bekenaan, maka terpaksalah Adam kami tinggalkan.  Mujurlah Mak ngah mengadakan majlis sambutan hari jadi pada malam tersebut juga.  14 Jan merupakan hari jadi makngah Adam,  manakala sehari sebelum itu,  iaitu 13 Jan merupakan hari jadi sepupu Adam iaitu Kakak Tikah.  Inilah kali pertama Adam ditinggalkan tanpa ayah dan ibu dan juga cikgu taska/tadika untuk tempoh yang agak lama.

Banyak juga perkara menarik yang berlaku semasa dinner berkenaan.  Antaranya saya berpeluang bertemu dengan kawan-kawan lama, samada semasa di MRSM Perlis dan MRSm Kulim dan juga USM. CEO syarikat  mengumumkan setengah bulan bonus kepada semua pekerjanya.  Dan semasa cabutan bertuah,  no staf suami terpilih.  Kami mendapat vaucher dari Jaya Jusco bernilai Rm150.

Syukur Alhamdulillah. Kalau tahun 2010 kami terlalu banyak diuji dengan pelbagai dugaan, awal tahun ini Allah telah mula menggantikan  kehilangan berkenaan sedikit demi sedikit.

Berikut adalah gambar yang dirakamkan.  Sebahagian darinya menggunakan kamera dari BB kami, manakala sebahagian yang lain, saya save dari FB kawan saya semasa di USM yang ditemui semasa dinner berkenaan iaitu Rosmanisah Abd Rahman




Jom jadi ibubapa yang dimuliakan Allah S.W.T.

sumber: Forward e-mail dari seorang sahabat.

Salam, anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t kepada kita hamba-hambaNya.

Sebagai ujian, ianya akan dipertanggungjawabkan. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat.

1. Kesilapan Pertama :

a. Kurang berdoa semasa mengandung.

Antara doa-doa yang digalakkan atau diamalkan semasa mengandung ialah
* Saidul (penghulu) Istighfar
* Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3:8-9)
* Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3:38)
* Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14:40-41)

b.Kurang berdoa semasa membesarkan anak.

Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah :
* Doa agar anak patuh kepada Allah s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2:128)
* Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25:74)
* Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.

2. Kesilapan Kedua :Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) kepada Targhib (didikan atau motivasi)

* menakutkan anak-anak dengan sekolah
* menakutkan dengan tempat gelap
* menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau
* menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur.

3. Kesilapan Ketiga :Tidak tegas dalam mendidik anak-anak

* tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak.
* terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka.

4. Kesilapan Keempat :Menegur anak secara negatif

* Mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama ketika marah)
* Membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain.

5. Kesilapan Kelima :Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual)

* ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani.

6. Kesilapan Keenam :Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka.

7. Kesilapan Ketujuh : Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas.

* Ibu bapa tidak menunjukkan cara pemakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, iaitu berpakaian selekeh atau berpakaian seksi di hadapan anak-anak.

8. Kesilapan Kelapan : Susunan rumah tangga yang tidak kemas. Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh.

9. Kesilapan Kesembilan :Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama dan sebagainya.

Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi.

10. Kesilapan Kesepuluh :Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak.

Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah.

11. Kesilapan Kesebelas :Bertengkar di depan anak-anak.

Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibu bapanya.

12. Kesilapan Kedua belas :Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton sama ada dari TV ataupun video.

Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak.

13. Kesilapan Ketiga belas :Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak.

Sebagai ibu bapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam.

Renung-renungkan dan selamat beramal…

Ya Allah permudahkan lah urusan dunia ku.. dan permudahkan lah urusan akhirat ku… semoga aku menajdi hamba mu yang bersyukur dan menjadi bapa yang beriman serta berupaya membawa keluarga ku ke jalan Mu…. aminn




Hidup lebih tenang

Mulakan hari dengan berfikiran positif yang boleh memberikan ketenangan dan keseronokan pada diri sendiri. – Gambar hiasan

DALAM menghadapi kehidupan seharian, kadangkala kita pasti berasa bosan dengan rutin harian yang sememangnya penat dan sibuk, tambahan pula selepas beberapa hari bercuti panjang atau cuti hari minggu.

Ini semua kerana pada hari minggu kita mungkin dapat bersantai di rumah sambil membaca buku di beranda rumah dalam keadaan tenang dan mendamaikan.

Bagaimanapun di bawah terdapat beberapa tip yang boleh membantu anda dalam menguruskan kehidupan seharian dalam keadaan tenang dan mendamaikan.

  • Mulakan kehidupan anda dengan ceria selepas bangun dari tidur, dapatkan rehat dan tidur yang secukupnya.
  • Baring sebentar sebelum anda bangun dari katil dan peruntukkan sedikit masa untuk melakukan senaman ringan serta menarik nafas panjang.
  • Bangun bersarapan bersama keluarga dan makan sarapan di meja. Duduklah dengan suami dan anak-anak sebelum anda berdua berangkat ke pejabat untuk memulakan tugas masing-masing.
  • Mulakan hari anda dengan berfikiran positif, cuba fikirkan sesuatu yang boleh memberikan ketenangan dan keseronokan pada diri sendiri. Ini semua membantu memotivasikan kehidupan anda supaya lebih sihat dan bertenaga.
  • Sebelum memulakan tugasan di pejabat, pastikan segala masalah diri diselesaikan.
  • Dalam menyiapkan sesuatu kerja fokuskan sepenuh hati, jangan amalkan membuatkan dua kerja dalam sesuatu masa. Keadaan itu membantu anda menjadikan seseorang yang berdisiplin dalam kerja.
  • Berhenti seketika sebelum makan, tidak perlu makan dengan tergopoh-gopoh sebaliknya makan dengan tenang dan penuh tertib .
  • Tarik nafas ketika di meja makan, hidu makanan sebelum menjamahnya, makanlah dengan cermat.
  • Untuk makan tengahari, keluar pejabat tepat masanya, ambil masa 15 minit untuk senaman (berjalan) ketika menuju ke kedai makan.
  • Dapatkan berita-berita terkini untuk mengetahui perkembangan semasa, cari maklumat terkini yang boleh memberikan maklumat mengenai sesuatu perkara.
  • Jadilah pendengar setia kepada rakan ataupun pasangan, fokus semasa si dia bercerita atau meluahkan sesuatu kepada kita.
  • Cari ayat-ayat motivasi yang boleh memberikan semangat kepada diri sendiri.
  • Apabila teringatkan seseorang, hantar poskad sebagai tanda ingatan anda kepada rakan, beritahu mereka anda rindu kepadanya, keadaan ini mampu mengeratkan lagi hubungan.
  • Sekiranya sibuk di pejabat cuba luangkan masa sedikit untuk diri sendiri, ambil nafas dan cuba relaks sebelum teruskan kerja.
  • Apabila berjumpa rakan-rakan bersalam dengan mereka, tunjukkan kepada mereka anda menghargai dengan pertalian sahabat yang terbina.
  • nJika anda berfikir sesuatu yang baik tentang sahabat itu, cuba luahkan padanya, kadangkala tidak pernah berkata kepada seseorang betapa kita mengagumi rambut mereka atau bahawa kita mengasihi tulisan tangan mereka. Dan mengapa tidak berbuat sedemikian ?
  • Apa salahnya jika sekali sekala malan malam dengan suasana yang romantik. Keadaan ini semestinya memberikan penghargaan pada diri sendiri dan juga pasangan.
  • Cuba mencapai impian, mulakan sesuatu dengan penuh semangat dan anda pasti merasai ketenangan yang abadi.

sumber : Utusan Malaysia – Keluarga

Sardin untuk bersahur? Cuba elakkan..

Dr e-mail yang di fwdkan oleh rakan. Namun memang saya ada seorang kawan yang mengidap fibriod dan memberitahu bahawa sardin adalah makanan kegemarannya

Saya  dilahirkan  dari  keluarga  miskin.  Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti  satu  makanan  mewah.  Sejak  kecil memang saya suka makan sardin. Apatah  lagi  kalau  masakan  sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga  ikan  sardin  dalam  tin  pada  hari  ini  dikira  amat murah. Dalam lingkungan  RM3  – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan  dengan  membeli  ikan  kembung  segar di pasar, rasanya lebih mudah  dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut  dan  membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan  sardin,  buka  penutup,potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.

Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak  kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin. Setelah saya berkenalan dan berguru dengan  arwah  guru,  barulah  saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin.  Arwah  guru  saya  bertegas  memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN  IKAN  SARDIN”.  Satu  ketika  setelah  lama tidak makan ikan sardin, sewaktu  saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan  lauk  ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah  guru  saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama  kelamaan  saya  terpaksa  belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah  dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru  dan  terlibat  dengan  beberapa  kes  orang  yang  suka makan sardin, akhirnya  kini  saya  memandang  sangat  jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari  kita  lihat  ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya  sangat  suka  makan  bahagian  tulang  ikan  sardin kerana ia lembut.  Bagaimanakah  ikan  sardin  ini  diproses  sehingga semua tulangnya menjadi lembut??.  Kalau  kita  membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus  seekor  ikan  kembung  selama  3  hari  3 malam secara berterusan, insya-Allah  akan  kita  dapati  bahawa  tulang ikan kembung ini tidak akan lembut.  Mari  kita  ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia  lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut.  Mengikut  arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah  ancaman  kepada  manusia  apabila  memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama  atau  kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya  kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya  berjiran  dengan  hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya  yang  kerap  ke  rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan  sardin  dan  mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar  yang sentiasa  sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi  berlauk  ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba  Allah  ini  telah  kehilangan  rahimnya  semenjak usianya awal 40an. Begitulah,  jikalau  kerap  seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan  sardin,  jawapannya,  pelbagai  tumor seperti fibroid di dalam rahim akan  insya-Allah  diberikan  oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser  benign  yang  tidak  merebak  ke  bahagian  lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan  pemerhatian-pemerhatian  lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di  dalam  tin  ikan  sardin  terdapat  sejenis bahan  kimia yang bersifat karsinogen  (bahan  kimia  penyebabkanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya,  ia  akan  menyebabkan  tumor atau  kanser  samaada benign atau malignan.  Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara  sampel  kajian  saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang  anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari  sepanjang  mengandungkan  anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan  ikan  sardin.  Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja anak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan  terpaksa  dilakukan  ketika  bayi ini berusia kalau tidak silap saya  3  bulan.  Begitulah  azab  diperolehi  dari tabiaat gemar makan ikan sardin.  Namun  saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan  sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini  belajar  ilmu  agama  dari  saya sehingga  pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah  telah  dapat  dibuang.  Hamba  Allah  ini kini alhamdulillah  telah  menjadi antara murid saya yang banyak sekali
mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit  kajian  ke  atas  mana-mana  kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami  sebarang  kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan  mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin  semoga  insya-Allah  dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin

Bertukar bahagian… syukur alhamdulillah

Hari ni rasa bahagia sesangat. Hanya kerana sehelai memo yang menyatakan bahawa aku akan bertugas di Bahagian Pembangunan Sumber. Dengan kapasiti di Bahagian Sumber Manusia sekarang, bila merujuk ke jawatan berkenaan, aku akan ditukarkan ke Unit Multimedia.

Read the rest of this entry »

Family Day di Glory Beach Resort PD

Hujung minggu lepas BSM mengadakan Family Day di Glory Beach Resort, Port Dickson.

Ini adalah gambar aktiviti-aktiviti yang telah dirakamkan

2 minggu yang paling mencabar

Tahun 2010 baru 2 minggu bermula, namun cabarannya begitu kuat terasa. Semua orang diuji dan ada cabarannya yang tersendiri.

Read the rest of this entry »

Another MLM?? Sorry

Petang Ahad, kami menerima panggilan dai orang yang cukup dikenali dan di hormati, yang mengajak bertemu di Shah Alam lebih kurang pukul 3 petang. My hubby pun tertanya2, agaknya kenapa yer mereka nak jumpa kita di Shah Alam, bukannya kita tak biasa ke rumah mereka.

Laju jer mulut nih menjawap “Agaknya nak ajak masuk MLM kut”

My hubby kata “Takkan kut, abang tuh kan enginer, wife dia pun kerja dengan Petronas”.

Lalu, tanpa banyak bicara, kami pun pergi ke Shah Alam, dan bertemu di Stesyen Minyak yang ditetapkan. Mengikut kereta, kami di bawa menjamu selera di Restauran Azira, Seksyen 10 Shah Alam. Aku terus jer order Laksa Johor yang memang menjadi trade mark restaurant berkenaan, manakala my hubby order nasi ayam.

Lepas makan, kami dibawa ke kedai di Sebelah Restaurent berkenaan.

Ops.. Zhulian.. Hah sahih..kan aku dah kata MLM.

Ini bukan kali pertama aku join MLM. Sebelum ini telah beberapa MLM aku sertai antaranya

  1. Zhulian juga – masa tuh baru tamat belajar, konon nak memulakan dua kerja serentak, makan gaji dan bisnes. Masa tuh Zhulian Cuma jual barang kenas tiruan sahaja.
  2. LCI – Syarikat barang kecantikan dari Jepun. Kali pertama aku terpedaya. Dengan modal melebihi RM1500, hasil pujuk rayu student UIA yang practical di dept tempat aku kerja. Dia senanglah nak bawa prospek, sebab dah ada kereta, sedangkan aku jenuh nak naik LRT ke Menara Uncang Emas di Taman Miharja , Cheras. Rasanya syarikat ini pun dah bungkus kut.
  3. AMWAY – Terjoin pun sebab malu alah, bila kawan pejabat lama my hubby sanggup dating rumah untuk bercerita tentang product dan kaedah pemasarannya. Sama mcm LCI, syarikat ini pun ‘menjual orang’ lebih dari menjual product. Matlamatnya kita dapat untung dengan menaja lebih ramai downline, tak kisah sangat tentang jualan.
  4. CNI – Memang aku join sebab utamanya nak kan harga ahli untuk beli Kopi Tongkat Ali CNI yang terkenal itu. Lepas tuh aku mula menggunakan product kecantikannya. Memang baik dan berkesan. Kenapa berhenti? Kerana adanya kesedaran untuk lebih mengutamakan product orang melayu Islam.
  5. DCL – Aku pernah mengalami sakit yang amat sangat di *toot*. Sakit yang menyukarkan aku menjalankan kewajipanku sebagai seorang isteri. Walaupun telah mendapat rawatan dari Klinik Pakar Wanita, namun rasa sakit berkenaan tidak berkurang. Kemudian, selepas aku keguguran (rujuk posting mengenai IVF), seorang rakan mencadangkan untuk aku minum Bidadari, keluaran DCL. Selepas minu product berkenaan, alhamdulillah rasa sakitku hilang. Biasalah, bila dah hilang sakit lupalah pada ubat. Kira-kira setahun lepas itu, sekali lagi sakit yang lama datang semula. Waktu ini mu hubby berkata ‘Dulu, masa u minu bidadari, tak pernah pun mengadu sakit, apakata kalau u jadi ahli DCL dan teruskan minum Bidadari sebagai supliment secara berterusan. Dan semenjak itulah aku join DCL.  Bukan untuk mencari downline, bukan untuk mencari kekayaan atau apa, cuma ingin sihat dan cantik khas untuk suami tercinta.

Insya-Allah, dalam masa terdekat saya akan bangunkan kedai maya di blog ini, untuk berkongsi kebaikan product DCL bersama anda pembaca semua.

Berbanding dengan semua MLM yang saya sertai sebelum ini, saya cukup puas hati dengan DCL kerana:

  • Harga nya yang murah dan berpatutan.
  • Product yang halal dan bermutu, keluaran bumiputra Islam. Syarikat dimiliki sepenuhnya oleh bumiputra. Boleh rujuk di http://www.dcl.com.my.
  • Yang paling penting, productnya cukup berkesan untuk kami sekeluarga.
Archives
Affiliates
Networkedblog