Sardin untuk bersahur? Cuba elakkan..

Dr e-mail yang di fwdkan oleh rakan. Namun memang saya ada seorang kawan yang mengidap fibriod dan memberitahu bahawa sardin adalah makanan kegemarannya

Saya  dilahirkan  dari  keluarga  miskin.  Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti  satu  makanan  mewah.  Sejak  kecil memang saya suka makan sardin. Apatah  lagi  kalau  masakan  sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga  ikan  sardin  dalam  tin  pada  hari  ini  dikira  amat murah. Dalam lingkungan  RM3  – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan  dengan  membeli  ikan  kembung  segar di pasar, rasanya lebih mudah  dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut  dan  membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan  sardin,  buka  penutup,potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.

Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak  kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin. Setelah saya berkenalan dan berguru dengan  arwah  guru,  barulah  saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin.  Arwah  guru  saya  bertegas  memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN  IKAN  SARDIN”.  Satu  ketika  setelah  lama tidak makan ikan sardin, sewaktu  saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan  lauk  ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah  guru  saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama  kelamaan  saya  terpaksa  belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah  dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru  dan  terlibat  dengan  beberapa  kes  orang  yang  suka makan sardin, akhirnya  kini  saya  memandang  sangat  jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari  kita  lihat  ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya  sangat  suka  makan  bahagian  tulang  ikan  sardin kerana ia lembut.  Bagaimanakah  ikan  sardin  ini  diproses  sehingga semua tulangnya menjadi lembut??.  Kalau  kita  membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus  seekor  ikan  kembung  selama  3  hari  3 malam secara berterusan, insya-Allah  akan  kita  dapati  bahawa  tulang ikan kembung ini tidak akan lembut.  Mari  kita  ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia  lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut.  Mengikut  arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah  ancaman  kepada  manusia  apabila  memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama  atau  kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya  kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya  berjiran  dengan  hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya  yang  kerap  ke  rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan  sardin  dan  mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar  yang sentiasa  sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi  berlauk  ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba  Allah  ini  telah  kehilangan  rahimnya  semenjak usianya awal 40an. Begitulah,  jikalau  kerap  seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan  sardin,  jawapannya,  pelbagai  tumor seperti fibroid di dalam rahim akan  insya-Allah  diberikan  oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser  benign  yang  tidak  merebak  ke  bahagian  lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan  pemerhatian-pemerhatian  lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di  dalam  tin  ikan  sardin  terdapat  sejenis bahan  kimia yang bersifat karsinogen  (bahan  kimia  penyebabkanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya,  ia  akan  menyebabkan  tumor atau  kanser  samaada benign atau malignan.  Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara  sampel  kajian  saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang  anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari  sepanjang  mengandungkan  anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan  ikan  sardin.  Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja anak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan  terpaksa  dilakukan  ketika  bayi ini berusia kalau tidak silap saya  3  bulan.  Begitulah  azab  diperolehi  dari tabiaat gemar makan ikan sardin.  Namun  saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan  sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini  belajar  ilmu  agama  dari  saya sehingga  pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah  telah  dapat  dibuang.  Hamba  Allah  ini kini alhamdulillah  telah  menjadi antara murid saya yang banyak sekali
mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit  kajian  ke  atas  mana-mana  kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami  sebarang  kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan  mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin  semoga  insya-Allah  dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin

3 Replies to “Sardin untuk bersahur? Cuba elakkan..”

  1. hpa ada keluarkan sardin sendiri sebagai anternatif kepada sardin sedia ada. sardin juga boleh dimasak sendiri. jadi lebih selamat untuk penggemar sardin.

  2. Salam. menarik tentang isu sardin dalam tin yang dikatakan bahaya ni. Saya dulu kategori penggemar sardin tin juga tapi berkurangan dah sekarang. Saya nak tanya en, adakah bukti2 sahih dari kajian klinikal yang telah dibuat berdasarkan laporan di atas? Terima Kasih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.