Kenali pasangan menerusi makanan

Oleh Noor FazRina KamaL
MEMANG terdapat banyak cara untuk menilai keperibadian pasangan. Ia boleh dilakukan menerusi penelitian dan pemerhatian. Proses tersebut pula bukanlah mudah. Justeru sifat pasangan anda semasa tempoh bercinta atau berbulan madu tidak boleh dijadikan ukuran untuk menilai keperibadiannya yang sebenar.

Kurang iodin jejaskan kesihatan anak

SEMUA ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka, namun pada masa yang sama, ramai yang tidak mengetahui jenis nutrisi yang memberikan kesihatan optimum.

Banyak kajian telah menunjukkan bahawa kekurangan nutrien asas sebelum dan semasa hamil boleh menjejaskan perkembangan otak pada zaman bayi dan kanak-kanak. Pemakanan yang betul sebelum dan semasa hamil adalah langkah pertama dalam membantu perkembangan otak anak itu.

Read the rest of this entry »

Budaya makan waktu malam punca obesiti

Oleh MERAN ABU BAKAR

TENTU ramai bersetuju bahawa orang Malaysia makan mengikut selera. Apa sahaja makanan yang sedap akan diambil tanpa memikirkan kesan pada kesihatan.

Malah ramai juga yang berpegang pada falsafah, ‘hidup hanya sekali dan makanlah selagi ada selera sebab jika sudah sakit, semuanya tidak boleh dimakan’.

Read the rest of this entry »

Tahniah utk sahabatku

Hari nih saya mendapat satu sms dari kawan lama, yang membuatkan saya tersentak, terkedu hingga hilang suara.

“Saya nak bagitau, Aliff dah dapat sijil anak angkat, macam Adam. Lagi 1 berita, genap umur Aliff 2 tahun, saya telah mengandung. Itu lah kuasa Allah, mengatasi segala-galanya. Kita sama-sama buat rawatan sampai buat IVF, tapi belum ada rezeki. Tapi berkat jaga Aliff  saya mengandung”.

Kepada Mazura dan suami, tahniah saya ucapkan. Akhirnya impian anda berdua untuk memiliki zuriat sendiri terkabul jua. Doa kan juga agar saya pun sama, berpeluang untuk merasa mengandung dan melahirkan zuriat sendiri, walaupun cuma sekali.

Amin..ya rabbal alamin.

*ps: Mohamad Aliff Ikhwan akan dapat adik. Adam Harith belum lagi dapat adik, tapi dia dah reserve nama adik dia iaitu AINA SYAFIKA. Semoga Aina Syafika akan muncul dalam keluarga kami Insya-Allah

Berita Buruk

Notebook kesayangan saya, yang di beli pada bulan November 2009 menggunakan wang KWSP telah lesap. Kehilangan disedari pagi Jumaat lepas, semasa mencari Ipod Adam. Notebook berkenaan diletakkan di dalam beg Public Mutual, beserta lain-lain nota berkaitan. Peliknya, semua nota dan pemplet tidak diambil, cuma beg kecil yang berisi segala keperluan untuk menggunakan notebook berkenaan sahaja yang diambil.

Read the rest of this entry »

Tekanan punca berlaku peningkatan berat badan

Oleh Norkumala Awang
2010/04/19

SEMUA orang mengalami tekanan perasaan. Cuma yang membezakan tekanan di antara seseorang individu ialah tahap tekanan dan bagaimana seseorang menyelesaikan masalah yang menjadi punca tekanan.

Read the rest of this entry »

MARA – Menggalas Amanah Bumiputra by Tun Mahathir Mohamad

MARA – Menggalas Amanah Bumiputra by Tun Mahathir Mohamad Perdana Malaysia ke 4

Read the rest of this entry »

Selamatkah rumah anda?

Seeloknya bina pintu berpagar di bahagian tangga rumah bagi mengelak anak terjatuh.

ARTIKEL ini bukan dibuat untuk menakut-nakutkan tapi semata-mata untuk membantu anda mengurangkan risiko kemalangan bayi di rumah sendiri.

Read the rest of this entry »

Suami tunjang rumah tangga bahagia

Suami tunjang rumah tangga bahagia
Oleh Khairul Anwar Rahmat
2010/04/09

Lelaki kena teladani cara Rasulullah hormati isteri jalani kehidupan sebagai ketua keluarga

PASTI ramai terkejut dengan laporan akhbar baru-baru ini bertajuk ‘12,349 lelaki yang tidak bertanggungjawab’. Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, Datuk Ibrahim Lembut, mendedahkan sebanyak 12,349 kes tuntutan nafkah direkodkan sepanjang 2000 hingga 2009. Begitulah ramainya orang lelaki yang culas mematuhi perintah mahkamah untuk membayar nafkah.

Read the rest of this entry »

Kelebihan Solat Sunat Dhuha

Assalamu’alaikum & Salam Sejahtera…

Solat sunat Dhuha ini dikerjakan pada ketika sedang naik matahari (anggaran 8.00 pagi hingga 11.00 pagi).

Solat sunat Dhuha ini dilakukan sebanyak 2 rakaat. boleh juga dilakukan sebanyak 4, 6, 8 sehingga 12 rakaat dan setiap dua rakaat satu salam dan boleh juga setiap 4 rakaat satu salam.

Read the rest of this entry »

Family Day di Glory Beach Resort PD

Hujung minggu lepas BSM mengadakan Family Day di Glory Beach Resort, Port Dickson.

Ini adalah gambar aktiviti-aktiviti yang telah dirakamkan

Atkins Diets

Atkins Diet ialah sejenis corak pemakanan yang diperkenalkan oleh Dr. Robert C. Atkins bagi membantu seseorang individu untuk mengurangkan berat badan melalui konsep pembakaran karbohidrat (carbohydrate) dan lemak di dalam badan.
Dengan mengurangkan dan menghadkan makanan berkarbohidrat seperti nasi, mi, kentang dan gula, badan akan mula membakar lemak sebagai bahanapi. Ini bereti berat badan anda akan mula menyusut.

Read the rest of this entry »

Sejarah “April Fool” & kesannya terhadap umat Islam….

Ikutilah cerita sedih di sebalik April Fool’s Day sebagai renungan bersama.  Setiap kali menjelang 1 April,  gah orang kita begitu taksub dengan budaya ‘pandang ke barat’.

Berbalik kepada perayaan April Fool’s Day ini, adalah ia mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol,  kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian.

Read the rest of this entry »

Kehebatan helah Yahudi

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah:

“Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil.”

Read the rest of this entry »

Usah jadikan gemuk, badan berbau alasan bercerai

Oleh ROSMAH DAIN

Wajarkah masalah kegemukan dan badan berbau menjadi pencetus kepada perceraian? – Gambar hiasan


BENARKAH tubuh badan yang gemuk, berbau busuk serta tidak pandai menjaga keterampilan diri khususnya ketika hendak melakukan hubungan seks dikatakan antara faktor penyebab berlakunya perceraian di negara ini?

Biarpun isu ini bukan satu perkara yang mengejutkan, pendedahan yang dilakukan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah, baru-baru ini, berdasarkan satu kajian secara rambang yang dilakukan oleh Biro Pengaduan Awam (BPA) perlu diberi perhatian.

Murugiah berkata, faktor tersebut merupakan perkara utama mengapa pasangan suami isteri bercerai selain daripada masalah kewangan dan sikap pasangan masing-masing.

Katanya, masalah itu bukan sahaja tertumpu kepada wanita, tetapi juga kepada lelaki yang dilihat tidak menjaga diri seperti berperut buncit, tidak memberus gigi, mulut berbau busuk serta pelbagai lagi kekurangan fizikal yang menyebabkan isteri tidak tahan atau tidak dapat menerimanya.

Read the rest of this entry »

MALAM AMAL RAUDHATUS SAKINAH (MARS) 2010

Saya menerima email di bawah daripada Puan Rosmawati dari Raudhatus Sakinah (RS) untuk mempromosikan Malam Amal Raudhatus Sakinah. Sebenarnya, saya secara peribadi menyokong penuh semua aktiviti yang dianjurkan oleh RS.

Ramai yang merasa sedih dengan kes pembuangan bayi, dan ramai pula yang sanggup memelihara bayi yang terbiar ini. Walau bagaimanapun, Raudhatus Sakinah menyediakan ruang bukan sahaja untuk menyelamatkan bayi-bayi ini, tetapi juga   ibu bayi tersebut. Ibu-ibu muda yang sedang hamil, akan ditempatkan di sini selama 1 tahun. Satu modul khusus digunapakai bagi mendidik ibu-ibu ini tentang islam. Ini sebagai persedian untuk ibu-ibu muda ini akan kembali semula membina hidup baru.

Bagi mereka yang tidak mampu menjaga bayi-bayi ini, mereka boleh menyerahkannya kepada keluarga yang mampu untuk memelihara anak mereka ini sebagai anak angkat. Proses pengambilan bayi ini sebagai anak angkat mengikut lunas undang undang. Segala dokumen disediakan dengan lengkap malah keluarga angkat akan ditapis dengan teliti bagi memastikan hanya keluarga angkat yang benar benar layak dan mampu sahaja dibenarkan mengambil bayi bayi ini sebagai anak angkat.

Seluruh keluarga teratakrindu menyokong penuh segala aktiviti yang dianjurkan oleh Raudatus Sakinan. Diharapkan semua sahabat-sahabat saya dapat sama-sama menyokong aktiviti ini.

********************************************************************************************************

Assalamualaikum semua!

MALAM AMAL RAUDHATUS SAKINAH (MARS) 2010

kembali lagi!!


OBJEKTIF MARS 2010:

  1. Menjana dana bagi pengurusan & pembangunan Raudhatus Sakinah seluruh Malaysia
  2. Menjalinkan networking dengan pihak-pihak yang disasarkan
  3. Menekankan keperluan amr ma’ruf nahi mungkar dipertingkatkan dalam masyarakat
  4. Menyedarkan tanggungjawab serta menghargai peranan lelaki yang menjadi pelindung kepada maruah wanita


TEMA:

(Lelaki Pelindung Wanita)
-diambil daripada Surah An-Nisa’:34-


TARIKH:
2 Mei 2010

TEMPAT:
Shah Alam Convention Center (SACC Convec)

KEHADIRAN KHAS:

YTM Tengku Besar Terengganu, Shariffah Nong Assegaff

Penaung Raudhatus Sakinah

(Bonda kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin)

PENAMPILAN ISTIMEWA:

  • Kumpulan Demascus
  • Xifu & Algebra
  • Persembahan anak-anak remaja

JUALAN MEJA:

Platinum – RM5000/meja

Gold – RM3000/meja

Silver – RM2000/meja

Bronze – RM1000/meja

Untuk tempahan, sila hubungi:

Sekretariat Malam Amal Raudhatus Sakinah (MARS) 2010

03-41073379 atau 03-41089669 atau 03-41053159


ABDULLAH OMAR BIN MUHAMAD FUAD
JK Hebahan MARS 2010
Part-time trainer RSM (Kempen ABJZ)


http://ummiroses.blogspot.com
http://www.raudhatussakinah.com

Berakhirnya rawatan

Hari ini, 17/3/2010, secara rasminya berakhirlah rawatan sakit belakang ku di Damansara Specialist Hospital.

Mengimbas kembali, aku mula sakit pinggang pada bulan Januari. Paling teruk di awal Februari. Pada mulanya aku menyangkakan bahawa ini hanyalah sakit biasa sahaja, maka rawatan cuma di klinik biasa, berurut dan juga rawatan di Pusat rawatan Islam Darul Salam, kalau-kalau sakit ini berpunca dari gangguan jin atau makhluk-makhluk lain.

8/2 /2010, apabila pergi klinik panel yang kedua, aku diberitahu bahawa kemungkinan saraf  ku yang bermasalah dan aku disyorkan bertemu dengan pakar saraf. Mungkin ditakdirkan, aku benar-benar bertemu dengan pakar saraf, sebab ramai pula mengatakan aku sepatutnya bertemu dengan Pakar Orthopedic. Sekarang aku percaya, jika bertemu Pakar Orthopedic, kemungkinan untuk aku menjalani pembedahan agak tinggi berbanding apabila aku bertemu dengan pakar saraf.

Pelbagai rawatan telah dijalankan, X-Ray, CT- Scan, dan MRI. 8 sesi fisioterapi, dan 3 kali bertemu doktor. Sehingga semalam 16/3/2010, bil yang telah di claim oleh Hospital Pakar Damansara adalah berjumlah RM2705.80. Ini belum termasuk 3 lagi sesi fisioterapi dan juga temujanji berjumpa doktor hari ini.

Mungkin kerana terlalu sakit, hingga kami terlupa satu fakta. Had kelayakan untuk mendapat rawatan dari Klinik Panel (GP) dan berjumpa pakar (SP) untuk isteri dan anak yang layak untuk my hubby hanyalah RM3000. Ini bermakna, bahawa budget untuk GP dan SP setahun untuk aku dan Adam telah habis. Lepas ini, jika aku atau Adam sakit, kami perlu pergi ke Klinik Panel MARA. Syukur sebab kami berdua ada kemudahan klinik panel masing-masing.

Pagi ini, sekali lagi aku tersentak, bila kerani di hospital bertanya berapa hari MC yang aku layak. Dengan muka yang penuh yakin akupun menjawap 90 hari. Bila ditanya sekali lagi betulkah 90 hari?, baru aku perasan.Yang sebenarnya adalah seperti berikut :

  1. 90 hari setahun dari Hospital Kerajaan/Klinik Panel(termasuk No 2 di bawah)
  2. 15 hari setahun dari Hospital Swasta – (out patient)
  3. 180 hari setahun dari Hospital Swasta – (in patient)

Mengambil kira 2 fakta di atas, sepatutnya awal-awal lagi aku memilih untuk dimasukkan ke ward, kerana kelayakan untuk Hopitalization adalah RM30,000 setahun untuk aku dan Adam. Dengan itu tiada masalah dalam MC dan RM. Walaupun aku tiada sebarang masalah dengan MC sekarang ini, tetapi awal tahun depan pastinya My Hubby ada sedikit masalah dengan RM, dimana kemungkinan kena potong gaji untuk membayar lebihan perbelanjaan yang telah aku gunakan.

Apapun, ‘LESSON LEARNED HERE’. Sebagai peringatan semoga perkara yang sama tak berulang lagi. Just remember, apa-apa pun better to be admitted.

Syukur, kerana aku tidak perlu lagi berulang alik ke Damansara Specialist Hospital, samada untuk temujanji dengan doktor ataupun untuk rawatan fisioterapi.

Duduk Lama Depan Komputer Boleh Bawa Maut *

Never use the cell phone while it is hooked to the electrical outlet!

Never, Never, Never do this.

A few days ago, a person was recharging his mobile phone at home.

Just at that time a call came in and he answered it with the Instrument still connected to the outlet.

After a few seconds electricity flowed into the cell phone unrestrained and the young man was thrown to the ground with a heavy thud.

His parents rushed to the room only to find him unconscious, with a weak heartbeat and burnt fingers.

He was rushed to the nearby hospital, but was pronounced dead on arrival.

Cell phones are a very useful modern invention.

However, we must be aware that it can also be an instrument of death.

Never use the cell phone while it is hooked to the electrical outlet!

Your E-mail and More On-the-Go. Get Windows Live Hotmail Free. Sign up now. Hotmail: Free, trusted and rich email service. Get it now.

Duduk Lama Di hadapan Komputer Boleh Bawa Maut

Sejak akhir-akhir terdengar beberapa webmaster diserang dengan pelbagai jenis penyakit sehingga ada diantaranya begitu kritikal sehingga terpaksa dimasukkan ke wad hospital untuk pemantauan kesihatannya. Malah ada diantaranya telah sampai ke tahap kritikal sehingga diserang penyakit angina ahmar.

Ramai yang masih tidak sedar bahawa duduk terlalu lama di depan komputer atau bekerja selama berjam-jam secara pasif di atas kerusi akan membuat otot-otot tubuh kita terasa kaku, keras dan mata menjadi pedih. Malah selain keluhan ringan tersebut tersembunyi juga ancaman lain yang berisiko bagi kesihatan.

New Zealand Medical Journal dalam edisi terbaru, melaporkan kajian dari Institut Penyelidikan Perubatan New Zealand menunjukkan bahawa pekerja pejabat yang menghabiskan masa terlalu lama duduk di meja masing-masing berisiko tinggi menghadapi masalah darah beku. Penyelidik mendapati, satu pertiga daripada pesakit yang dimasukkan ke hospital kerana mengidap -trombosis pembuluh darah vena (DVT) atau darah beku, adalah mereka yang menghabiskan masa berjam-jam mengadap komputer.

Penyakit Deep Vein Thrombosis (DVT) ini adalah disebabkan darah beku yang menyebabkan salur pembuluh darah terutamanya di bahagian peha dan betis tersumbat. Keadaan ini berlaku kerana aliran darah yang tidak baik hasil dari aktiviti yang pasif dan rehat yang berlebihan.

Hal ini akan diperburukkan apabila bilik yang diduduki berhawa dingin dimana udara yang sejuk itu mempercepatkan kadar pembekuan darah terutama di bahagian kaki.

Ketua penyelidik, Profesor Richard Beasley berkata sebahagian pekerja pejabat yang mengidap masalah itu duduk di depan skrin komputer selama lebih 10 jam sehari. Masalah ini biasanya dihadapi oleh pekerja dalam industri teknologi maklumat dan pusat panggilan.

Sekitar 34 peratus dari 62 sampel yang mengalami gumpalan darah adalah mereka yang dalam jangka waktu lama bekerja dengan duduk di kerusi, sementara 21 peratus penderita lainnya adalah terdiri dari mereka yang melakukan perjalanan jarak jauh menaiki kapal terbang, seperti disiarkan oleh AFP.

DVT itu sendiri merupakan menurut pakar kesihatan adalah pembentukan gumpalan darah nadi bahagian dalam, paling sering dijumpai di kaki. Gumpalan tersebut boleh pindah ke jantung, paru-paru atau otak dan bisa menyebabkan rasa sakit di dada, sesak nafas atau bahkan kematian akibat serangan jantung atau angin ahmar.

Pakar Perunding Paru-Paru, Institut Perubatan Respiratori, Dr Ashari Yunus berkata darah beku ini datang dari kaki, tetapi juga boleh berpunca daripada pembuluh darah di lengan, bahagian kanan jantung malah hujung kateter yang ditempatkan dalam pembuluh darah. Dalam kes yang sangat jarang berlaku, lemak atau tisu dari tumor atau kelompok bakteria mungkin boleh berkumpul di arteri paru-paru.
Mengapa pulmonari embolisme terjadi?

Manusia memiliki sepasang paru-paru. Darah secara konsisten dipam dari kanan jantung ke paru-paru dan kembali ke sebelah kiri jantung. Dalam paru-paru, darah mengambil oksigen dan mengeluarkan karbon dioksida, sisa metabolisme.

Arteri membawa darah yang kaya oksigen ke seluruh tubuh. Pembuluh darah pula membawa darah kurang oksigen kembali ke jantung. Darah beku yang terjadi dalam pembuluh darah boleh mengalir ke salur darah di kanan jantung sebelum masuk ke arteri paru-paru, di situ sekatan mungkin boleh berlaku.

Sekatan itu boleh terjadi pada arteri yang kecil tetapi paru-paru sangat ‘rapuh’ kerana semua darah dalam tubuh melalui paru-paru setiap kali diedarkan. Kerap kali, darah beku berisiko untuk terbentuk dan tersebar ke seluruh bahagian paru-paru.

Simptom:
1.         Cepat penat.
2.         Mengah.
3.         Sakit dada.
4.         Denyutan nadi laju.
5.         Lemah di bahagian kaki.
6.         Kurang selera makan.
7.         Batuk.
8.         Nafas pendek sama ada dalam keadaan rehat atau aktif.


Cegahan:

1.         Stokin untuk mengelakkan berlakunya darah beku dalam saluran darah (deep vein thrombosis). Ia berfungsi untuk mencengkam kulit dan mengempiskan vena supaya darah tidak bertakung.
2.         Perbanyakkan gerakan terutama di bahagian kaki.
3.         Elakkan meminum airbatu.
4.         Elakkan membuka hawa dingin terlalu sejuk.
5.         Sentiasa meminum air panas.
6.         Amalkan bersenam.


Rawatan:

Biasanya pesakit dirawat dengan ubat yang menghentikan dan memperlahankan darah beku seperti heparin dan warfarin. Kedua-duanya membantu mencegah darah beku sedia ada daripada menjadi besar dan menghentikan pembentukan darah beku yang baru.

Jika pulmonari embolisme yang dialami mengancam nyawa, biasanya doktor akan menyarankan terapi thrombolitik (mengeluarkan darah beku dari sistem tubuh dengan enzim yang bertindak memecahkannya).

Archives
Affiliates
Networkedblog