Berakhirnya rawatan

Hari ini, 17/3/2010, secara rasminya berakhirlah rawatan sakit belakang ku di Damansara Specialist Hospital.

Mengimbas kembali, aku mula sakit pinggang pada bulan Januari. Paling teruk di awal Februari. Pada mulanya aku menyangkakan bahawa ini hanyalah sakit biasa sahaja, maka rawatan cuma di klinik biasa, berurut dan juga rawatan di Pusat rawatan Islam Darul Salam, kalau-kalau sakit ini berpunca dari gangguan jin atau makhluk-makhluk lain.

8/2 /2010, apabila pergi klinik panel yang kedua, aku diberitahu bahawa kemungkinan saraf  ku yang bermasalah dan aku disyorkan bertemu dengan pakar saraf. Mungkin ditakdirkan, aku benar-benar bertemu dengan pakar saraf, sebab ramai pula mengatakan aku sepatutnya bertemu dengan Pakar Orthopedic. Sekarang aku percaya, jika bertemu Pakar Orthopedic, kemungkinan untuk aku menjalani pembedahan agak tinggi berbanding apabila aku bertemu dengan pakar saraf.

Pelbagai rawatan telah dijalankan, X-Ray, CT- Scan, dan MRI. 8 sesi fisioterapi, dan 3 kali bertemu doktor. Sehingga semalam 16/3/2010, bil yang telah di claim oleh Hospital Pakar Damansara adalah berjumlah RM2705.80. Ini belum termasuk 3 lagi sesi fisioterapi dan juga temujanji berjumpa doktor hari ini.

Mungkin kerana terlalu sakit, hingga kami terlupa satu fakta. Had kelayakan untuk mendapat rawatan dari Klinik Panel (GP) dan berjumpa pakar (SP) untuk isteri dan anak yang layak untuk my hubby hanyalah RM3000. Ini bermakna, bahawa budget untuk GP dan SP setahun untuk aku dan Adam telah habis. Lepas ini, jika aku atau Adam sakit, kami perlu pergi ke Klinik Panel MARA. Syukur sebab kami berdua ada kemudahan klinik panel masing-masing.

Pagi ini, sekali lagi aku tersentak, bila kerani di hospital bertanya berapa hari MC yang aku layak. Dengan muka yang penuh yakin akupun menjawap 90 hari. Bila ditanya sekali lagi betulkah 90 hari?, baru aku perasan.Yang sebenarnya adalah seperti berikut :

  1. 90 hari setahun dari Hospital Kerajaan/Klinik Panel(termasuk No 2 di bawah)
  2. 15 hari setahun dari Hospital Swasta – (out patient)
  3. 180 hari setahun dari Hospital Swasta – (in patient)

Mengambil kira 2 fakta di atas, sepatutnya awal-awal lagi aku memilih untuk dimasukkan ke ward, kerana kelayakan untuk Hopitalization adalah RM30,000 setahun untuk aku dan Adam. Dengan itu tiada masalah dalam MC dan RM. Walaupun aku tiada sebarang masalah dengan MC sekarang ini, tetapi awal tahun depan pastinya My Hubby ada sedikit masalah dengan RM, dimana kemungkinan kena potong gaji untuk membayar lebihan perbelanjaan yang telah aku gunakan.

Apapun, ‘LESSON LEARNED HERE’. Sebagai peringatan semoga perkara yang sama tak berulang lagi. Just remember, apa-apa pun better to be admitted.

Syukur, kerana aku tidak perlu lagi berulang alik ke Damansara Specialist Hospital, samada untuk temujanji dengan doktor ataupun untuk rawatan fisioterapi.

Leave a Reply

Archives
Affiliates
Networkedblog