Selamat Tahun Baru

Rasanya belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru Hijrah dan juga Tahun Baru Masihi.

Biasanya tahun baru akan dikaitkan dengan azam. Dan biasanya juga bila hujung tahun azam tidak kesampaian dan akan diperbaharui lagi setiap awal tahun.
Tahun ini merupakan tahun yang begitu mencabar kepadaku. Ini adalah kerana aku akan memakai beberapa topi serentak, atau mungkin akan bertukar beberapa kali dalam sehari.

  1. Sebagai Hamba Allah kepada yang menciptakan ku.
  2. Sebagai seorang isteri kepada sang arjuna
  3. Sebagai seorang ibu kepada anak yang cukup istimewa dan hebat
  4. Sebagai anak tunggal kepada seorang ibu yang uzur dan memerlukan perhatian
  5. Sebagai seorang penjawat awam
  6. Sebagai seorang agen jualan DCL
  7. Insya-Allah sebagai Public Mutual Unit Trust Counsultant

Kadang kala, terdetik dihatiku, apakah 5 tugas utama belum cukup berat, hingga aku menambah 2 lagi tugas. Apakah gaji dan faedah yang aku perolehi sekarang ini belum cukup, hingga aku perlu mencari pendapatan tambahan?

Jawapannya tidak sama sekali. Kenapa?

Aku menjual product DCL kerana ingin berkongsi kebaikannya. Aku sendiri telah memperolehi faedahnya. Benda yang baik perlulah disebar-sebarkan.

Unit Trust? Sama juga, prinsipku ingin membantu. Berapa ramai orang yang biasa mendengar mengenainya, namun berapa ramai pula orang yang menyertainya. Mungkin ada yang berkata, apa perlunya Unit Trust, kalau kita dah ada ASN, ASB, ASW dan sebagainya yang PNB keluarkan. Well, terpulang kepada diri masing-masing. bagi diriku, seumur hidup aku tak pernah langsung membuka akaun mana2 Amanah Saham pun. Kenapa? Kerana dari dulu lagi aku meraguinya. namun siapalah aku untuk berbicara dan menjatuhkan hukum. Sila rujuk kepada yang pakar :

Sila rujuk kepada posting sebelum ini. Aku bukan mengejar sangat komisyen. Yang aku pentingkan ilmu, pengalaman dan kepakaran. Aku pun teringin menjadi seorang pakar. Dulu aku ingat boleh jadi pakar dibidang IT. Namun bila dah masuk ke sini, bilamana pengalaman dan kepakaranku kurang dihargai, dan semakin dilupai, aku perlu mencari bidang lain. Tambahan pula.. peluang untukku naik di sini “Teramatlah tipisnya’, berbanding dengan orang yang Gred Gajinya bermula dengan E ataupun M. Jadi, daripada aku menantikan buah yang belum tentu gugurnya dari satu pokok, baiklah aku cuma memanjat untuk mendapatkan buah dari pokok yang lain.:)

Dulu, prinsipku 3D – Disipilin, Daya usaha, Doa.  Semakin masa berlalu, aku sering melupakan dan juga mengamalkannya terutama D yang pertama. Kini aku yakin, dgn 3D,  AKU BOLEH- Insya Allah

Bagan Lalang

25/12/2009

Hari khamis lepas pejabatku mengadakan makan malam untuk Unit, di Bagan Lalang.

Antara agendanya adalah :

  • Meraikan besday boys girls
  • Exchange gift
  • Lucky draw
  • Games

Bagi orang lain, selepas habis agenda, semua orang pulang ke sarang masing-masing. Kami pula telah menyewa Chalet Persatuan Nelayan Kawasan Sepang untuk bermalam. Harga yang ditawarkan adalah RM90 untuk weekday dan RM110 untuk weekend dan public holiday.

Dari segi tempat penginapan, yang mengadap terus ke laut, rasanya inilah tempat yang terbaik, berbanding tempat lain seperti Hotel Seri Malaysia ataupun Pusat Latihan LKIM.

Walau bagaimanapun, dari segi tempat makan seafood, suasana dan rasa, jika diberi pilihan atau markah, jawapan saya adalah:

  1. Muara Ikan Bakar, Tangjung Harapan, Pelabuhan Kelang
  2. Medan Ikan Bakar, Umbai, Melaka
  3. Bagan Lalang.

Yang dibawah ini adalah gambar-gambar yang telah dirakamkan.

16 Kategori Manusia Yang Tidak Dapat Menatap Wajah Allah

Salah satu nikmat yang paling besar yang dikecapi oleh penduduk syurga ialah mereka dapat melihat dan menatap wajah Allah Azza Wajalla. Allah berfirman dalam Surah al Qiamah ayat 22-25

Read the rest of this entry »

10 Surah Yang Mujarab Dari Nabi Muhammad S.A.W

salam

1. SURAH -FATIHAH

Amalkan membaca Surah Al-Fatihah semasa hendak tidur diikuti dengan membaca Surah Al-Ikhlas 3 kali, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya’Allah akan aman tenteram dan terjauh daripada gangguan syaitan. Dianjurkan juga membaca surah ini sebanyak 44 kali untuk mengubati sakit mata, perut, gigi dan lain-lainnya dengan izin Allah s.w.t. Untuk mencegah kemarahan Allah, bacalah surah ini sebanyak 17 kali sehari iaitu dengan mengerjakan solat 5 waktu.

Read the rest of this entry »

CUTE Tutorial 1

Hari sabtu, aku menghadiri kelas yang dinamakan CUTE tutorial di Bangunan Public Bank Jalan Sultan Sulaiman. CUTE bermaksud Computerized Unit Trust Examination. Dalam erti kata yang lain, semua slide yang penceramah berikan adalah ringkasan yang buku yang perlu dibaca dan difahami sebelum mengambil peperiksaan berkenaan. Untuk aku, tarikh yang dijadualkan untuk exam adalah pada 16/1/2009.

Pada peringkat awal kelas, bila diterangkan tentang konsep jenis dan benefit, memanglah aku seronok. Cuma bila masuk bab formula, aku dah mula mengelabah. Kena pula aku cuma mambawa calculator biasa, tidak dimaklumkan untuk membawa Saintific Calculator.

Akibatnya semua contoh soalan2 yang lepas yang mengandungi pengiraan, aku gagal membuatnya. Nampaknya lepas nih kena berguru dengan adik ipar, yang merupakan Graduan Sains Aktuari dari UITM.

Maklumat lanjut tentang apa yang telah aku pelajari boleh dirujuki di Federation of Investment Managers Malaysia.

BANTUAN KECEMASAN UNTUK PESAKIT ANGIN AHMAR / STROKE

BULETIN AMAL

BANTUAN KECEMASAN UNTUK

PESAKIT ANGIN AHMAR / STROKE

Alat yang diperlukan ialah jarum suntikan ataupun jarum jahit yang kebiasaanya ada di rumah. Ianya adalah satu kaedah yang terbukti berkesan dengan izin Allah dan merupakan cara yang agak luar biasa untuk sembuh dari penyakit angin ahmar yang boleh membawa kepada lumpuh jika tidak dirawat dengan segera. Risalah ini diterjemah dari risalah asal berbahasa Inggeris. Bacalah untuk pengetahuan anda dan mungkin ianya berguna jika ditakdirkan ada antara ahli keluarga, jiran dan rakan rakan anda terkena penyakit ini suatu hari nanti.

Read the rest of this entry »

Correct timing to take water

USEFUL TIPS

Correct timing to take water, will maximize its effectiveness to Human body.

Two (02) glass of water – After waking up – Helps activate internal organs

One (01) glasses of water – 30 minutes before meal – Help digestion

One (01) glass of water – Before taking a bath – Helps lower blood pressure

One (01) glass of water – Before sleep – To avoid stroke or heart attack

Please pass this to all the people whom you care……

The New Perodua ALZA

Setelah sekian lama menanti, akhirnya Perodua mengeluarkan MPV pertamanya, ALZA. Petang semalam, pulang dari menempah baju di Shah Alam, kami sekeluarga singgah di Perodua Sri  Damansara.

Kelebihan dan kekurangannya, kita serahkan kepada yang pakar untuk komennya.
http://paultan.org/2009/11/23/perodua-alza-finally-launched-a-car-or-an-mpv/

Read the rest of this entry »

Makan organ dalaman

PERTEMBUNGAN ANTARA SAINS MODEN DENGAN ILMU WAHYU (AL-QURAN) & HADIS

Dalam artikel ini saya menceritakan pengalaman diberikan Allah anak sulung dengan memberikan anak manja ini makanan rapu. Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala nikmat yang diberikan Nya.

Read the rest of this entry »

maafkan mama…sayang..

Mira mengelap badannya yang basah dengan tuala biru. Apabila dirasakan badannya sudah kering, Mira belari-lari anak menuju ke almari Mickey Mouse yang terletak bersebelahan katilnya.

Dibuka almari yang berwarna coklat, Mira merenung sejenak melihat baju-baju yang tergantung. Mira membelek………………….

dua tiga helai baju, akhirnya Mira memilih gaun merah hati separas lutut. Baju itu sebenarnya baju Kak Diba, tapi kak Diba tak muat lagi pakai baju itu. Bukan baju ini saja milik Kak Diba, malah hampir semua baju yang tergantung dalam almari ini adalah baju kak Diba. Kak Diba besar sikit daripada Mira. Kak Diba tinggi, kalau Mira jenjeng kaki baru sama tinggi dengan Kak Diba. Pantas tangan Mira menyarung gaun itu dan Mira menggayakannya di hadapan cermin. Kemudian Mira mencapai sikat, menyisir rambutnya yang pendek. Bedak ‘Baby Johnson’ yang terletak di atas kepala katilnya dicapai, digoncang bedak itu dan dituangkan di atas telapak. Bedak itu disapu ke mukanya yang agak gelap. Kulit kak Diba tak gelap, kulit kakaknya yang seorang itu putih, putih macam kulit mama. Agaknya sebab itu mama sayang dan selalu cium kak Diba. Selesai menyapu bedak, Mira pantas menuruni anak tangga menuju ke pintu besar.

Mira nak tunggu mama. Semalam Mira dengar mama cakap dengan kak Diba, nak bawa Kak Diba pergi ke KFC. Mama kata nak sambut hari lahir Kak Diba. Kata Kak Diba semalam, mama beli kek coklat Teddy Bear untuknya. Mira dapat bayangkan betapa seronoknya dapat makan kek. Tiap-tiap tahun mama belikan kek untuk Kak Diba. Atas kek itu mama letakkan lilin. Tahun lepas, Mira bilang atas kek Kak Diba, ada tujuh batang. Kak Diba tiup api lilin itu sehingga padam. Masa Kak Diba nak tiup lilin orang akan nyanyi. Bila lilin dah padam orang tepuk tangan, kemudian Kak Diba pun potong kek. Kak Diba dapat banyak hadiah. Macam-macam hadiah kak Diba dapat. Tapi mama tak pernah beli kek untuk Mira, Mira pun nak tiup lilin juga, macam Kak Diba, tapi mana ada kek. Mira pun nak dapat hadiah macam kak Diba. Kadang-kadang Mira ambil kek muffin yang mama beli kat pasaraya bawa masuk dalam bilik, Mira kunci pintu bilik dari dalam kemudian Mira letakkan lilin atas kek kecil itu, kemudian Mira pun tiup. Tapi Mira langsung rasa tak seronok. Tak macam Kak Diba. Tak ada orang nyanyi dan tak dapat hadiah pun.

Mira terdengar bunyi enjin kereta memasuki halaman, Mira terus bangun dan berjinjit memulas tombol pintu kayu yang berwarna coklat. Pintu terbuka, Mira lihat mama dan Kak Diba keluar dari kereta. “Hai Mira,” sapa kak Diba sambil menanggalkan kasut sekolahnya. Mira hanya tersenyum.

“Diba! pergi cepat mandi, nanti kita nak pergi KFC.” Kata mama sambil berlalu masuk ke dalam rumah tanpa menghiraukan Mira. Mira menuruti mama. Mama ke dapur, Mira ke dapur. Mama minum air, Mira tunggu, kemudian mama naik ke atas, Mira pun naik juga. Mama jeling Mira, mungkin rimas kerana Mira asyik mengekori mama. Mira buat selamba je. Mira tetap ikut mama, kalau Mira tak ikut ke mana mama pergi nanti Mira kena tinggal lagi. Mira tak nak kena tinggal. Kalau kena tinggal, tak dapatlah Mira makan kek Teddy Bear coklat, tapi itu tak penting, yang penting Mira nak pergi KFC. Mira selalu dengar Kak Diba cerita seronok sangat pergi KFC. Lina dan Aishah anak makcik Eton pun selalu beritahu mereka seronok kalau dapat ke KFC, dapat makan ayam, kentang goreng, ada permainan dan macam-macam lagi. Mira hanya terlopong mendengar cerita Kak Diba, Lina dan Aishah. Mira teringin benar nak ke sana. Lagipun Mira selalu tengok dalam TV iklan KFC, ayamnya sedap. Kalau tak sedap, masakan sampai mereka menjilat jari. Mama masuk bilik, Mira pun masuk sama.

“Mira, kenapa ikut mama aje ni?,” nyaring suara mama. Mira tak rasa takut pun kerana Mira dah biasa sangat kena marah dengan mama. Mira diam, hanya tunduk dan duduk di birai katil mama. Mama kemudiannya masuk ke bilik air. Bilik mama besar, ada tv, ada kerusi, katil mama pun besar, tak macam katil Mira, kecil aje. Berhadapan dengan katil mama ada sebuah meja yang dilengkapi cermin besar, atas meja tu ada macam-macam botol dan bekas. Ada gincu, ada bedak, ada celak. Yang Mira hairan celak mama macam pencil Mira dan Kak Diba. Mira ingat lagi mama piat telinga Mira, dan rotan punggung Mira kerana gincu yang baru mama beli patah, tapi sebenarnya bukan Mira yang buat, Kak Diba yang patahkannya.

“Mama, tolong ikat tali belakang baju Diba,” kak Diba tiba-tiba muncul. Cantiknya baju Kak Diba. Baju yang Kak Diba pakai tu, mama beli semalam. Warna putih dan ada sedikit corak.

“Nanti kejap Diba, mama pakai baju dulu.” Mama baru keluar dari bilik air, kemudian mama meluru ke almari besar, mama membuka almari, memilih baju. Banyak betul baju mama, macam-macam warna. Mama capai blaus dan seluar panjang berwarna biru lembut.Setelah siap pakai baju, mama ikat tali baju kak Diba. Kemudian mama pimpin tangan Kak Diba ke meja soleknya. Mama ambil sikat dan menyisir rambut kak Diba yang panjang melepasi bahu. Mama tak pernah pun sikat rambut Mira. Hanya Mak Mah saja yang kadang-kadang menyikat rambut Mira. Mama kemudian ikat rambut Kak Diba, mama selitkan reben di atas Kak kak Diba. Kemudian mama selitkan juga pin rama-rama di rambut Kak Diba. Bergerak-gerak rama-rama itu. Mama ambilkan bedak dan sapu di Kak kak Diba, kemudiannya menyapu bedak, gincu dan celak. Setelah siap, mama capai beg tangan yang warnanya sama dengan baju mama. Mama pimpin tangan Kak Diba menuruni tangga. Mira ikut dari belakang. Sampai di muka pintu Mira berlari pantas memintas mama dan Kak Diba menuju kereta Wira biru gelap, di laman.

“Nak pergi mana ni, Mira?” Mira diam dan semakin merapati kereta dan memegang pembuka pintu kereta. “Diba masuk.” Mama membuka pintu depan.

“Biarlah Mira ikut kita mama.”

“Tak payah! menyusahkan dan buat malu saja,” tengking mama dan kemudian memegang kedua belah pergelangan tangan Mira dan menyeret Mira mejauhi kereta. Mira meronta minta dilepaskan gengaman tangan mama. Makin kuat Mira meronta makin kejap tangan mama memegang lengan kecilnya itu.

“Eee degilnya budak ini. Mama kata masuk… masuk.” Mira geleng kepala.

“Mak Mah, Mak Mah ambil Mira ni…,” lantang suara mama memanggil Mak Mah. Mira ditariknya ke muka pintu. Mak Mah yang agak gempal itu berlari terkedek-kedek. Mak Mah pegang Mira, Mira meronta mahu dilepaskan. Mak Mah peluk Mira.

“Nanti Mak Mah bawa Mira pergi kedai, kita beli aiskrim ye sayang…” Mira meronta lagi, dia tak nak pergi kedai, dia nak pergi KFC. Mira dah puas pergi kedai tepi jalan sana tu, Mira dah jemu makan aiskrim. Mira nak makan aya goreng macam dalam tv. Kereta biru tua mama meluncur laju meninggalkan Mira dan Mak Mah.

Air mata Mira mengalir, Mira meronta lagi. Sampai hati mama tak ajak dia, Mira leraikan pelukan Mak Mah dan berlari naik ke biliknya. Mak Mah cuma melihat saja. Di hatinya terselit rasa simpati terhadap anak majikannya yang seorang ni. Mak Mah tahu puannya tak suka Mira. Bagi majikannya itu, kelahiran Mira seolah-olah membawa sial yang merampas sgala kebahagiaan yang dimilikinya.

Mira dilahirkan bisu 6 tahun lalu. Kehadiran Mira menjadi punca perpisahan majikannya dengan suami. Rumahtangga yang dibina tanpa restu keluarga itu terus berantakan dengan kelahiran Mira. Encik Rashid tidak dapat menerima kecacatan Mira dan menuduh bahawa kecacatan berpunca dari Puan Maria. Keluarga Encik Rashid juga cuba menangguk di air yang keruh, menghasut agar Rashid meninggalkan menantu bukan pilihan mereka. Akhirnya Encik Rashid berkahwin lain dan meninggalkan Puan Maria. Penceraian mereka memberi pukulan hebat kepada Puan Maria. Segala kemarahannya dihamburkan kepada Mira yang tak pernah mengerti apa-apa. Si kecil itulah tempat dia melepaskan segala amarahnya. Kadang-kadang Mak Mah cuba menasihati majikannya itu, tapi nasihatnya ibarat mencurah air di daun keladi. Lagipun Mak Mah sedar dia cuma orang gaji, mana layak menasihati majikannya itu.

Mira menangis teresak-esak di katil. Segala benda di atas katil dibalingnya. Dia betul-betul rasa benci pada mamanya. Sampai hati mama meninggalkannya. Mama dah tak sayangkannya lagi. Memang tak pernah sayangkannya. Mama tak pernah beli baju untuknya. Mama tak pernah beli mainan atau buku untuknya. Mama cuma beli untuk Kak Diba seorang saja. Mama tak pernah cium pipinya. Yang mama cium hanya pipi gebu Kak Diba seorang. Mama tak pernah mendukungnya, jauh sekali membawanya berjalan-jalan. Cuma sekali, itupun tak sempat makan, mama telah menarik tangannya dan Kak Diba keluar dari restoran. Mira tak tahu kenapa, tapi yang pasti dan Mira lihat semua orang pandang ke arah mama, Kak Diba dan Mira. Mereka akan menjeling pada Mira bila Mira bercakap menunjukkan isyarat tangan. Mereka pandang dan berbisik-bisik. Lepas tu mama bawa Mira dan Kak Diba sebelum makanan terhidang.

Mata Mira terpandang tabung berbentuk rumah yang terletak di kepala katilnya. Dicapainya tabung pemberian Mak Mah itu, Mira cuba membuka penutup tabung tersebut. Setelah gagal membukanya, Mira berasa geram sangat lalu menghempaskannya ke lantai. Berkecai tabung rumah yang diperbuat daripada tanah liat itu. Bertaburan duit. Mira pantas mengutip duit yang bertaburan itu dan kemudiannya memasukkan ke dalam poket gaunnya.

Kemudian pantas Mira keluar dari biliknya dan berjalan berdengket-dengket menuruni anak tangga. Di hujung anak tangga, mata MIra melilau mencari kelibat Mak Mah. Mira tak nak bertembung dengan Mak Mah, dia tak nak rancangannya terhalang lagi. Perlahan-lahan Mira merapati pintu dan membukanya lalu keluar menuju ke arah jalan besar.

Mak Mah mengesat peluh yang mengalir didahinya dengan hujung lengan baju kurung Kedah. Letih betul rasanya hari ni, mana tidaknya, banyak betul kerja yang perlu dibereskan. Dua hari dia bercuti, membukit baju-baju tak di basuh, bertimbun pinggan mangkuk dalam sinki. Itu belum lagi sampah yang lain.

“Mana si Mira ni… senyap je. Biasanya petang begini Mira akan merengek nak itu, nak ini,” bisik Mak Mah sendirian. “Tidur agaknya,” teka Mak Mah sambil mengambil vakum untuk membersih permaidani di ruang tamu yang telah dihinggapi habuk.Terkejut Mak Mah apabila melihat pintu besar ternganga luas. Ditutupnya pintu itu kemudian dia bergegas ke tingkat atas.

“Mira, Mira…” jeritnya. Tiada sebarang jawapan. Mak Mah menjengah bilik Mira. Terkejut Mak Mah melihat serpihan tabung Mira bertaburan. Hatinya diserbu rasa bimbang. Sejurus kemudian terdengar bunyi enjin kereta dimatikan. Mak Mah pantas turun dan bergegas mendapatkan puannya. Belum sempat Puan Maria menanggalkan kasut Mak Mah menerpa.

“Puan, Mira dah tak ada dalam biliknya. Dia dah lari.”

“Lari? Mak Mah dah cari?”

“Dah, tabung duitnya habis pecah.”

“Macam mana Mak Mah jaga dia?” Puannya mula naik angin.

“Tadi Mak Mah membasuh, sedar-sedar masa Mak Mah nak bersihkan karpet ni, Mak Mah tengok pintu terbuka. Bila Mak Mah naik atas, Mira dah tak ada.” Kian getar suara Mak Mah berkata. Kelopak matanya mula digenangi air.

“Ke mana pula budak ni.”

“Mira mana Mak Mah?” tegur Diba yang sedang memegang plastik yang sarat dengan hadiah.

“Assalamualaikum.” Tiba-tiba terpancul Encik Latif suami makcik Eton di muka pintu.

“Wa’alaikumsalam. Masuklah.” Encil Latif melangkah masuk.

“Puan Maria, saya harap Puan Maria banyakkan bersabar. Mira… Mira…”

“Kenapa dengan Mira?” Hati puan Maria diserang kebimbangan.

“Mira kemalangan, dia cedera parah. Saya terlanggar dia dekat hujung simpang sana tu,” kata-kata Encik Latif bagaikan menghempas batu ke kepalanya. Berpinar-pinar pandangannya.

“Mira… Miraaaaa….”

“Mama… Mama…” Puan Maria terasa bahunya digoncang. Bila dia membuka matanya. Diba dan Mak Mah berada di sebelahnya.

“Mama, Mira dah balik, tu ada kat luar. Tadi pakcik hantar. Tapi Mira tidur je dari tadi.” Diba bersuara memberitahu mamanya.

“Tidur?! Macam mana Mira Mak Mah?”

“Sabarlah Puan Maria. Tuhan lebih sayangkan dia, sabarlah.”

“Tidak… Tidak Mak Mah…”

Puan Maria pantas menerpa ke ruang tamu. Dilihatnya tubuh kecil yang pernah dibencinya kaku terbaring menghadap Ilahi. Puan Maria terjelepuk.

“Maafkan mama, sayang..

FW: ONIONS!! Very Interesting

A friend of mine told me a story about how when he was a kid he was in the hospital & near dying. His Italian grandmother came to the hospital & told a family member to go buy her a large onion & a new pair of white cotton socks. She sliced the onion open then put a slice on the bottom of each of his feet & put the white cotton socks on him. In the morning when he awoke they removed the socks. The slices of onion were black & his fever was gone.

Read the rest of this entry »

Jangan Lupa Jadi ISTERI Setelah Bergelar IBU

petua dari : Datuk Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah

Menurut beliau kebanyakkan lelaki yang berumahtangga mahukan seorang isteri. Suami tidak peduli samada isterinya melahirkan seorang anak atau 10 orang anak, yang penting baginya dia masih memerlukan isteri. Tetapi, ramai isteri selepas mempunyai tiga atau empat orang anak menjadi ibu dan kurang menjadi isteri.

Peringkat awal mungkin suami boleh bertahan, menyenduk nasi sendiri, ambil nasi sendiri ambil air sendiri sebab isteri sibuk melayan anak-anak tetapi lama-kelamaan suami menjadi bosan. Penat di pejabat dan di rumah pula tidak mendapat layanan isteri. Ramai suami tidak tahan apabila isterinya menjadi ibu sehingga suami merasa terpinggir. Di luar banyak terdapat gejala-gejala yang mengambil alih tugas isterinya di rumah untuk melayan makan-minumnya.

Ada wanita lain dengan ramah akan bertanya, “Encik nak minum, saya siapkan kopi, encik nak makan nanti saya hidangkan nasi….”.

Ini akan membuatkan suami merasa wanita itu melayannya dengan baik sedangkan di rumah dia hanya mendengar kata-kata, “You buat sendirilah, I sibuk nak layan budak-budak ni. I penatlah…”

Tu baru bab lahiriah yang dipinta.. kalau alasan tu juga dibagi waktu berkehendakan hubungan badan.. hmmmm tak tau la cek nak kata.. takut nanti ada isteri2 yang makan hati akhirnya bila suami menyatakan keinginan utk beristeri satu lagi….

Senantiasalah beringat bahawa seorang suami yang menyimpan perasaan marah atau tak puashati terhadap tolakan kita… sepanjang malam kita akan dilaknati oleh malaikat… sehinggalah suami kita memaafkannya. . Kerna itu..seboleh2nya. .jangan biarkan si suami tertidur sendirian kerana menantikan kehadiran kita menemaninya .. kalau boleh, hentikan dulu kerja2 yang dilakukan.. temani suami buat seketika utk memenuhi keperluan dirinya.. tak semua suami inginkan seks semata2.. ada yang hanya mau lena dipelukan anda atau sebaliknya..

Suami yang longgar pengetahuan agamanya dan tidak tahu tanggungjawab akan mudah berlaku curang walaupun sepatutnya dia membantu dan faham keadaan isteri.

Pesan beliau, “Isteri jangan lupa menjadi isteri”. Sambut suami balik dari pejabat, ambil begnya, layan sekejap, tuangkan air dan berikan sentuhan sayang walaupun hanya dua atau tiga minit walau sibuk bagaimana sekalipun. Jangan disebabkan dua atau tiga minit ini, akhirnya suami lebih senang dilayan oleh wanita lain.

Jangan sesekali ambil remeh perkara begini.. biasarnya bagi lelaki yang sudah berumahtangga, satu cara utk dia lepaskan bebanan kepala setelah seharian bekerja.. adalah dengan menerima layanan baik dari isteri.. sekalipun hanya dengan senyuman isteri dimuka pintu… tatkala itu.. dihatinya pasti rasa sungguh gembira kerana ada yang menanti dan meringankan bebanan emosi nya.. Ramai wanita, selepas mendapat dua atau tiga orang anak akan mulai terlalu yakin diri dan bongkak. Mereka merasakan sudah lama berkawin dan tidak perlu menjaga tubuh badan atau bahasa tuturan.

Mereka lupa kebanyakkan lelaki mudah tertarik pada yang cantik dan lemah-lembut. Mereka juga selalunya atau kebanyakkannya berasa suami harus faham keadaan mereka yang senantiasa diperlukan oleh anak2.. ini silap.. sekalipun berapa anak yang diperolehi… suami tetap merupakan “Anak Sulung”… walau sayang banyak mana pada
anak pun.. suami harus senantiasa di dahulukan. … Lelaki berumur atau tua tetapi kalau melihat wanita muda mereka boleh terlupa yang diri sudah bergelar suami.

Walaupun sudah tua tetapi jiwa muda keluar kembali kecuali di tabir oleh keimanan yang tebal. Yang ada”pendinding” akan sengaja membahasakan diri tua dengan perempuan dibahasakan dirinya ‘Pak cik’ adalah dengan sengaja di lakukan demikian untuk memadam
segala keinginan. Seperti yang sering beliau nyatakan, orang lelaki mudah perasan bilamana keadaan dirinya tak tenteram… dan dikala ini apabila ada wanita muda menunjukkan minat, berbuat baik, lelaki yang berumur akan mudah perasan.

Malah tambahnya lagi, ada wanita lain yang menghargai dirinya lebih dari isteri yang dirumah yang sentiasa mengomel dan memperkecilkan diri suami.

Suami Saya Lelaki Soleh?

“Apakah doa kamu?”
“Semoga dikurnia suami soleh yang boleh membimbing saya dunia dan akhirat”

Jawapan begini biasa diberikan gadis yang bakal mendirikan rumahtangga ataupun pengantin baru. Kebanyakan wanita jika diajukan mengenai jodoh, mahukan suami soleh. Tetapi, apakah suami yang diidamkan itu, benar-benar memenuhi keperluan wanita?

Cuba kita jenguk apa yang berlaku dalam sesebuah rumahtangga selepas doa sigadis untuk mendapatkan ‘lelaki soleh’ mungkin sudah dimakbulkan Allah.

Lelaki yang soleh amat takut kepada Allah. Salah satu bukti ketakutannya kepada Allah ialah mengerjakan solat. Jadi lelaki yang soleh akan menyuruh, malah kekadang sehingga menyuruh,malah memaksa isterinya solat. Tetapi ada isteri yang liat untuk solat, sedangkan sebelum kahwin dia kata dia mahukan suami yang soleh. Sedang si isteri sedap tidur di waktu malam, si suami kejutkan suruh solat tahajud.

“Apalah suamiku ini?” rungut si isteri. Dulu si gadis mahukan lelaki soleh, tetapi selepas dapat lelaki soleh yang kejutkan si isteri untuk solat tahajud, dia marah-marah pula.

Lelaki yang soleh amat taat kepada Allah. Islam mewajibkan wanita tutup aurat. Jadi suami yang soleh tidak akan benarkan isterinya keluar rumah atau mengenakan pakaian sesuka hati. Atau berhias dan bermekap tebal. Suami yang soleh akan memastikan si isteri tutup aurat. Tetapi ada isteri kurang senang dengan perkara begini. Bukankah dulu, anda berdoa untuk mendapat suami yang soleh, tetapi bila dimakbulkan anda bantah pula cakapnya!

Suami yang soleh tidak akan duduk di rumah sahaja – ‘berada di bawah ketiak isteri sepanjang hari’. Ini kerana jihad fisabilillah adalah antara program lelaki soleh. Dia akan sentiasa keluar untuk berjuang. Sama juga dengan mencari rezeki halal, sehingga kadang-kadang balik lewat malam. Ini lagi tak disukai wanita. Jika dulu anda dambakan suami soleh, bila dah dapat, cara hidupnya pulak yang tak anda sukai.

Lelaki yang soleh juga akan menjadikan masjid sebagai ‘rumah keduanya’. Ini pun ada wanita tak suka, asyik-asyik ke masjid aje, kata mereka.

Lelaki yang soleh amat taat kepada kedua ibubapanya. Malah, baktinya kepada ibubapanya melebihi kepada isteri. Ini menyebabkan sesetengah isteri amat cemburu. Dulu anda mahukan lelaki yang soleh (amat taat kepada ibunya), bila dah dapat, anda marah pula! Macamana doa anda dulu??

Lelaki yang soleh juga tidak hidup bermewah-mewah. Wangnya yang banyak dihabiskan dalam perjuangan. Dia pun takut terima rasuah dan segala macam duit haram. Jadi dia tak dapatlah beri barang-barang mewah seperti rumah besar, kereta besar dan rantai berjela kepada isteri dan keluarganya. Dalam perkara ini pun ada isteri yang tak gemar. Jika dulu doa mahukan suami soleh, tetapi sekarang tidak suka pula sikapnya.

Lelaki yang soleh mahu menjauhkan diri daripada maksiat. Dia buat yang halal sahaja. Salah satu perkara yang halal ialah kahwin empat. Ini memang mana-mana perempuan pantang, malah membenci suaminya kahwin lagi. Bukankah dulu anda mahukan lelaki yang soleh?

Demikian banyaknya perkara yang tidak disukai oleh isteri, walaupun doanya dulu mahu mendapat suami yang soleh. Berdasarkan kriteria yang dibincangkan di atas, jelaslah suami yang soleh tidak dapat memberikan sebahagian besar daripada kehendak duniawi si isteri. Si isteri tak perlulah mengeluh, sebaliknya bersyukur kerana doa untuk mendapatkan suami yang soleh, mungkin telah dimakbulkan Allah.

Ingatlah, isteri-isteri Rasulullah s.a.w. sendiri pernah ditawarkan pilihan dunia (kesenangan) atau akhirat. Akhirnya mereka memilih akhirat.

Seks adalah Multivitamin?

Bila Anda enggan melakukan hubungan seks kerana sedang sakit kepala, maka segeralah mencari alasan lain yang lebih masuk akal. Perlu diketahui bahawa melakukan hubungan seks itu justru boleh menghilangkan sakit kepala.

Tidak percaya? Mari semak beberapa penjelasan ilmiah di bawah ini. Mari kita berbicara sedikit ilmiah bagaimana Seks boleh menghilangkan sakit kepala.

Sesaat setelah orgasme, otak akan memerintahkan tubuh untuk mengeluarkan hormon pembunuh rasa sakit. Hormon itu adalah hormon yang bekerja dan memiliki efek seperti morfin. Secara awam mungkin boleh diartikan bahwa semakin banyak orgasme, maka semakin banyak “obat sakit kepala” yang dikeluarkan.

Hubungan seks juga boleh membuat Anda lebih peka. Daya cium Anda akan meningkat seiring frekuensi hubungan seks. Perlu diketahui bahwa saraf-saraf penciuman dalam hidung, akan dipacu bekerja ganda ketika Anda sedang bergairah. Hal ini terjadi kerana aliran darah menuju ke hidung
meningkat.

Bukan rahasia lagi apabila melakukan hubungan seks secara rutin terbukti dapat meningkatkan kualiti kesehatan Anda. Dalam Secret of the Superyoung, penulis yang juga Ahli Saraf di Royal Edinburgh Hospital, David Weeks,mengatakan bahwa melakukan hubungan seks dalam porsi cukup, boleh membuat anda tampil 10 tahun lebih muda.

Oh ya, seks juga mujarab sebagai ubat stress. Bila merasa tegang, maka seks boleh membantu Anda menjadi lebih rileks dan mengurangi beban akibat rutin kerja seharian. Selama melakukan hubungan seks, tubuh akan mengeluarkan endorphin, yakni hormon yang boleh menciptakan perasaan enak dalam otak.

Perlu diketahui pula, berdasarkan sebuah penelitian, melakukan seks secara teratur ternyata boleh meningkatkan sistem kekebalan tubuh sampai 30%. Hubungan seks menghasilkan hormon melatonin, yang baik untuk melawan bakteria dalam darah, menghindari efek-efek penuaan dan memberi efek
mengantuk. Dengan demikian, Anda boleh terhindar dari penyakit flu dan masuk angin tanpa harus tergantung pada obat dan jamu-jamuan.

Dengan takdir Tuhan, Anda boleh panjang umur berkat hubungan seks. Percaya atau tidak, setelah melakukan study lebih dari 10 tahun di negara bagian Welsh, Inggris, Profesor dari Bristol University , Shah Ebrahim, mengatakan bahwa seks dapat mengurangi risiko terkena serangan jantung atau stroke.

Menurut Embarhim, melakukan hubungan seks itu lebih sehat daripada jogging.

Dengan melakukan seks sebanyak tiga kali seminggu, bererti anda memperoleh ekstra pembakaran kalori hingga 8000 kalori per tahun. Bila tubuh melakukan pembakaran kalori yang mendekati sempurna ini, Anda akan merasa lebih sehat dan bahagia.

Mungkin Anda belum mengetahui bahwa setiap 100 kali orgasme, berarti anda terhindar dari kematian premature hingga 36% kerana darah boleh menembus daerah-daerah “mati” ketika malakukan seks, sehingga daerah-daerah itu boleh diperbarui. Dengan melakukan hubungan seks, bererti anda merangsang regenerasi sel-sel dalam tubuh Anda sendiri.

Namun yang paling utama dan penting dari itu semua adalah, semakin sering melakukan hubungan seks, maka Anda akan semakin romantis. Hormon oxytocin yang dikeluarkan setiap kali orgasme, boleh meningkatkan daya romantisme, seperti selalu ingin memeluk dan mencium, atau sebaliknya.

Dengan demikian, hubungan cinta Anda boleh dikatakan relatif aman damai.

(amboi, bab2 camni khusyuk betoi korang baca ek? hahahahaha) Dah gi buat kerja…..

KHASIAT PELUK ISTERI

Tips Rumahtangga – KHASIAT PELUK ISTERI – Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah

KHASIAT PELUK ISTERI
(UNTUK YG DAH BERKAHWIN..YG BELUM KENA CEPAT2 KAHWIN)

Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.

Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

“Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

“Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,” katanya ketika memberi syarahan bertajuk Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit’ di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang di sini hari ini.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

“Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,” katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

“Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,” kata Fadzilah.

 
 
P.s: ada sebabnya Nabi SAW menggalakkan ummatnya berkahwin…:-))        
 
 

About banana

About banana

Never, put your banana in the refrigerator!!!

This is interesting.

After reading this, you’ll never look at a banana in the same way again.

Read the rest of this entry »

Bukan Salah Lelaki

Akak tak tau sangat menaip komputer ni. Tapi boleh jelah buat hilang boring bila tak ada apa nak buat ni. Laki akak sekarang ni kat hospital, baru lepas buat operation batu karang. mungkin minggu depan keluar lah dia.

Akak baru balik lawat dia dengan anak-anak tadi. anak-anak sekarang dah  masuk tidor. Akak sekarang ni pakai komputer anak akak yang dah belajar di universiti.

Akak nak cerita pasal satu kejadian yang akak rahsiakan dari pengetahuan sesiapa sebelum ini. Cuma akak dan orang yang terlibat je yang tahu pasal kejadian ni. Akak nak cerita sebab ada nilai positif yang semua perempuan patut ambil iktibar. Lagi pun kalian bukannya kenal akak.

Semuanya bermula ketika akak shopping di sebuah pasaraya bersama suami dan anak-anak. Ketika itu umur akak 40 tahun. Anak akak yang paling besar baru tingkatan 4 dan seorang lagi baru tingkatan 2. Masa tu akak belum ada anak kecil. Sepanjang masa akak keluar malam tu, akak sedar banyak mata yang perati akak. Akak jadi bangga sebab ramai lelaki yang tertarik dengan tubuh akak.

Malam tu akak cuma pakai baju t-shirt pink yang benar-benar fit dan singkat atas punggung. Maknanya punggung akak yang sendat dengan skirt bunga- bunga ni memang terpapar jelas. Skirt yang ketat yang akak pakai malam tu membuatkan bentuk punggung, peha dan perut akak yang gebu ni jelas kelihatan. Walau pun punggung akak tak terlalu tonnggek, tetapi bentuknya yang bulat dan lebar memang benar-benar menarik perhatian lelaki. Kena pulak tu peha akak yang gebu ni. Tudung pulak macam biasa akak cuma lilitkan ke belakang. maknanya dada akak terserlah. Akak tahu saiznya
tak berapa besar, tapi kalau dah sendat bajunya dah tentu menjadi perhatian.

Sedang akak shopping tu, suami akak layankan karenah anak-anak akak yang nak beli barang-barang alat tulis. Jadi akak sendirian memilih barang-barang dapur. Sedang akak leka memilih makanan dalam tin, akak ditegur oleh seorang lelaki. Akak toleh, muda lagi orangnya. Hensem.

“Pilih nenas ye kak?” tegurnya sambil tersenyum.

“Oh, ha’ah” akak membalas ringkas.

Malu juga rasanya kena tegur dengan orang muda yang hensem macam dia tu.Akak tengok dia asyik berdiri sahaja di sebelah akak, seolah sedang memerhatikan akak yang tengah tertonggeng-tonggeng memilih makanan dalam tin di rak. Bila akak toleh, dia cuma tersenyum.

“Err.. akak dah siap pilih ye, boleh saya pilih pulak?” katanya.

“Oh nak pilih juga ye.. Ok lah..” kata akak yang tersipu-sipu malu.

Ingatkan dia nak ambil kesempatan atau nak ngorat akak, rupa-rupanya dia tengah tunggu akak habis memilih barangan sebab dia juga nak pilih benda yang sama. Lepas tu akak pergi ke bahagian lain. Tengah akak lalu di rak menjual serbuk kari dan perencah masakan, akak terpaksa melalui beberapa
lelaki india atau mamak yang sedang berbual di situ dalam bahasa mereka. Akak cuba untuk lalu dan nampaknya mereka memberi laluan. Apabila akak cuba melepasi mereka, salah seorang dari mereka menghimpit akak dari belakang. Terasa bonjolan dari seluar menekan lurah punggung akak. Akak menoleh dan dengan muka yang masam akak lihat siapa yang melakukannya. Tetapi pada saat itu juga seorang lagi meraba akak hingga menjalar ke kemaluan akak. Akak tepis tangan lelaki india itu. Dan ketika itu juga akak rasakan punggung dan pinggul akak di ramas-ramas oleh beberapa tangan lagi. Akak jadi fed-up. Akak terus menampar salah seorang dari mereka. Kemudian salah seorang dari mereka berkata.

“Ayyoo kakak. Kenapa tampar kawan saya itu macam. Apa salah dia?” kata lelaki india yang bertubuh gendut kepada akak.

“Korang dah raba aku jangan buat tak tahu pula ye?” akak memarahi mereka.

Ketika itu orang ramai sudah mula memerhatikan kami. Mata akak mencari-cari kelibat suami akak tapi nampaknya bayangnya pun tak nampak. Akak tahu, pasaraya ni besar, ruangan barangan sekolah dengan barangan dapur agak jauh juga, malah dipisahkan oleh puluhan atau ratusan rak-rak yang tinggi dan penuh itu.

“Mana ada kami raba kakak. Kakak yang sendiri lalu tengah-tengah kami. Mungkin kami tersenggul ka, terlanggar ka. Jangan bikin malu la kakak.” kata seorang lagi pemuda india yang agak tinggi.

“Dahlah, malas aku nak layan korang ni. Gila.” kata akak lalu terus pergi dari situ.

Tetapi rupa-rupanya salah seorang dari mereka mengambil kesempatan sekali lagi. Dia menampar punggung akak sekuat hati. Serta merta akak jadi marah sangat. Akak pun toleh untuk memarahi mereka, namun sebaik akak melihat ke belakang. Akak terdengar bunyi sesuatu.

“Bedebub. Ohhh”

Akak dapati, salah seorang lelaki india itu sudah terduduk di atas lantai dengan paket-paket kari dan rempah ratus bertabur atas lantai. Kedua-dua lelaki india yang sedang berdiri itu tercengang melihat rakan mereka terbaring kesakitan bersama tangannya menutup hidungnya. Akak lihat pemuda
yang menegur akak tadi sedang berdiri merenung tajam ketiga-tiga india tersebut. Sebelah tangannya berurat mengepal penumbuk dan sebelah lagi membimbit bakul berisi sayur-sayuran dan makanan dalam tin.

“Aku nak tanya korang sikit. Pernah ke orang bangsa aku cuba cabul orang bangsa kau? Pernah ke orang bangsa aku rogol orang bangsa kau? Aku tak pernah dengarlah! Tapi kenapa dengan bangsa kau ni ha?!: bentak pemuda tadi kepada ketiga-tiga lelaki india itu.

Kemudian mereka mengangkat rakan mereka pergi bersama muka yang tak puas hati. Akak tengok lelaki tadi masih tercegat memerhatikan bangsat- bangsat tu pergi. Perlahan-lahan akak hampiri pemuda itu. Kemudian dia tersenyum memandang akak.

“Akak tak apa-apa?” tanya pemuda itu lembut.

“Akak ok, adik macam mana.” tanya akak pula.

“Saya ok je kak. Akak sorang je ke shopping?” tanya dia lagi.

“Tak, dengan suami dan anak-anak. Tapi mana ntah dia orang…” balas akak.

“Ooo.. ok tak apa lah.. akak teruskan la shopping ye..” katanya sambil nak terus berlalu pergi.

Secara spontan akak tarik tangannya. Akak pun tak tahu kenapa akak bertindak sebegitu. Pemuda itu terhenti langkahnya dan terus berpaling memandang akak.

“Dik, siapa nama adik? Akak Hamidah. Panggil akak Idah je.” kataku sambil menghulurkan tangan ingin bersalaman dengannya.

Dia tidak menyambut tanganku. Sebaliknya hanya tersenyum memandang akak.

“Akak boleh panggil saya Amir. Err.. ini kad saya” katanya sambil menghulurkan kad perniagaannya.

Akak capai kad nya dan akak lihat butir-butir di dalamnya. Kemudian Amir berkata.

“Kak Idah, saya minta maaf kalau apa yang saya cakapkan nanti menyinggung perasaan akak.” kata amir.

“Tak apa, apa dia” jawab akak.

“Kalau boleh, akak janganlah pakai pakaian macam ni lagi. Memang betul akak menutup aurat, tak mendedahkan kulit tubuh akak, tapi akak mendedahkan bentuk tubuh akak. Terus terang saya cakap kak, saya sendiri tak tahan tengok akak masa akak tengah pilih nanas dalam tin tadi. Tapi saya
tahankan kak…” kata Amir membuatkan akak tersentak.

“Tadi tu baru sikit kak, baru kena raba je. Sebab dia orang tu tak tahan tengok akak tayang bodi macam ni. Macam mana kalau dia orang rogol akak. Memang mengarut kalau dia orang rogol kat sini, tapi sape tahu kat parking nanti ke, dia orang culik akak. Atau dia orang datang rumah akak
semasa akak sendirian kat rumah. Macam mana?” hujahnya lagi..

“Kak Idah, setiap sesuatu yang Allah jadikan dan gariskan itu pasti ada sebabnya. Sama juga dengan aurat. Tak salah nak berfesyen tapi janganlah sampai menyeksa batin kaum lelaki yang memandang kak. Buruk akibatnya nanti.

Minta maaf ye kak… “kata Amir sambil terus berlalu meninggalkan akak yang terdiam sambil memegang kadnya.

Akak kaku, tak dapat bersuara. Rasa macam nak menangis pun ada. Kemudian kelihatan suami dan anak-anak akak datang. Cepat-cepat akak simpan kad perniagaan Amir dalam handbag.

Sepanjang perjalanan balik, akak terdiam dalam Kembara yang suami akak pandu. Akak terfikir memang betul kata-kata Amir tadi. Mulia betul hati dia.

Sejak dari hari itu, sumpah akak tak pakai lagi seksi-seksi. Kalau baju kurung tu, longgar dan selesa sahaja, tak ketat. Sama juga dengan kebaya dan skirt-skirt akak. Mana yang dah ketat tu akak bgi anak akak pakai sebab tubuh dia belum bergetah macam akak. Hingga kini, akak masih mencari
Amir, akak betul-betul berhutang akhlak dan budi dengannya. Akak cuba call nombor
handphone yang tertera dalam kadnya tapi dah ditamatkan perkhidmatan, asyik voice mail je. Terima kasih amir. Memang bukan salah lelaki, salah wanita  sendiri yang terlalu mendedah.

Terima kasih Amir..


Hati-hati menegur orang

Apa yang kutulis ini bukan untuk menyalahkan sesiapa, tetapi sebagai peringatan kepada diri sendiri, dan juga orang yang membaca sekiranya ingin mengambil pengajaran.

Rutinku hari2 dipejabat adalah, lepas punch card, akan turun ke bawah membeli sarapan. Biasanya bihun, mee, kueh tiew atau nasi goreng. Sesekali nasi lemak atau soto dan lontong. Senang cakap memang heavy breakfast sebab aku memegang prinsip Breakfast is a king.

Cuma harinih, kerana kesibukan, aku cuma sempat makan Queker Out sedikit untuk mengalas perut. Pukul 10 pagi abru terasa lapar, so aku pun turun membeli nasi berlaik tengggiri masak asam pedas dan juga pajri nenas.

Waktu lunch aku ke Maybank kerana ada urusan. Lepas tuh terasa perut agak lapar sedikit, so aku pun singgah nak servey ban/tart/kek di salah satu kedai kek di Maju Junction. Bila tetiba aku di tegur oleh suatu suara “Hai nak beli kek pula ker? tak tak cukup kenyang lagi ker makan tengah hari?”.

Aku senyum jer, malas nak menjawap. Orang yang berkenaan terus jer buat andaian bahawa aku telah makan nasik tengahari waktu lunch then nak beli kek pula. Kenapa terlalu mudah membuat andaian, tanpa mengetahui perkara yang sebenar. Ayat pertama telah lengkap dan boleh diterima, tak perlu ditambah lagi dengan ayat kedua yang berupa andaian atau tuduhan.

Teringat peristiwa di Taman Metropolitan dulu. Ayat pertama ibunya telah lengkap, kenapa perlu ayat kedua yang memaki hamun anak sendiri.

Boleh refer balik penulisan berkenaan di sini Melabel anak??

Notebook

Pagi Ahad pergi ke Shah Alam sebab suami ada temujanji dengan kawannya di Masjid Shah Alam. Takdir tuhan, masa kami bersarapan di Restaurent Hartini, seksyen 10 di Shah Alam, kami bertemu dengan keluarga Jun. Bukan main seronok lagi Adam bertemu dengan sepupu-sepupunya yang dirindui.

Lepas bersolat Zohor, kami bercadang untuk ke Mid Valley Megamall. Malangnya jalan untuk menuju parking terlalu sesak, so kami berpatah balik ke Digital Mall di seksyen 14, Petaling Jaya. Aku perlukan notebook untuk :

  1. Buat programming – arahan untuk penambahbaikan e-forum. Perlukan notebook yang dengan spec yang agak tinggi dan boleh run database, asp dan IIS.
  2. Untuk Unit Trust – Perlu kecil dan ringan untuk mobility. My husband pula menambah harddisk perlu ada protection untuk mengelakkannya rosak akibat gegaran.

Mula2nya dari rumah kami setkan jenama HP dengan OS Window 7. Servay yang di jalankan mendapati semua notebook yang menggunakan Window 7 Basic Edition, yang cuma membenarkan 3 application berjalan serentak dan tidak boleh menukar desktop wall papar. Selain daripada itu banyak lagi kelemahan Window 7 Basic edition yang di jual ini. Patutlah harganya agak murah.

Walau bagaimanapun Sony menawarkan product dengan saiz yang kecil tetapi spesifikasinya mencukupi untuk buat programming dan menggunakan OS Windows 7 Profesional. Jadi memang tiada alasan lagi untuk tidak membeli Notebook Sony, walaupuan harganya agak mahal berbanding jenama lain. Kebetulan notebook my husband pun jenama sony, so memang mudah untuknya configure dan menyediakan notebook berkenaan kepada environment yang diperlukan.

Peluang kerja di HIJRAH

Mengikut perancangan awal, aku akan mengikuti kursus khas untuk egen unit trust hari nih 14/11/2009 dan 21/11/2009. Lepas tuh mengambil peperiksaan pada bulan Dec. Namun perancangan Allah lagi sempurna.

Pagi nih aku ke Hijrah. Hadir bersama dalam taklimat berkenaan, lebih kurang 10 orang remaja. Ada yang freelance buat web, contactor jalan, kerani kewangan dll. Kemudian datang 4 org student USIM yang baru habis exam semalam dan sedang mencari tempat untuk praktikal. Ada juga student tahun 2 dr IPT mana tah, tak perasan sangat. Cuma yang pasti, sebelum balik dia dah siap isi borang nak jadi agen Takaful. Tn Hj mencadangkan kawan2nya selaku student adalah potential client yang terbaik.

Hijrah menawarkan Solution Kewangan ISLAM. Kita bukan sahaja menawarkan product, seperti mana yang ditawarkan oleh beberapa orang kawan saya. Diceritakan juga pakej untuk full time agen.

30/11 nih bermula kelas untuk full time agen yang dipanggil Perunding Kewangan Islam (PKI). Ini adalah batch ke 5. Kursus ini dijalankan selama 6 bulan dengan kerjasama MARA. MARA akan beri elaun sebanyak RM500 sebulan. Walau bagaimana pun, dalam bulan ke 3, selepas mengambil 3 exam, seseorang telah boleh mendapat pendapatan tambahan daripada komisyen product yang berjaya dijualnya. Memang bagus dan sesuai sangat untuk remaja yang baru tamat belajar.

Untuk part time pula, cuma dibekalkan buku untuk belajar sendiri. Kalau saham amanah ada kelas selama sehari. Lepas tuh boleh ambil exam, dan jika lulus layaklah digelar seorang egen.

Kami juga ditunjukkan laluan kerja dan matlamat akhir/tertinggi. Yang pasti, aku tahu matlamat akhir dan minatku adalah untuk menjadi Certified Islamic Financial Planner.

Hmm bunyinya mudah, tapi jalan yang dilalui tidaklah semudah yang disangka. Pn Suzana dah pernah menceritakan liku2 hidupnya. Hari nih Tn Haji memaklumkan 7 org dari Hijrah sedang belajar untuk mendapatkan kelayakan berkenaan, dan Pn Suzana selaku mentorku adalah salah seorang darinya.

Selepas kelas, kami berbual mesra bersama-sama. Walaupun pertama kali bertemu, terasa macam dah lama kenal. Ternyata Tn Hj Mahathir seorang yang cukup peramah dan mudah mesra. Sempat juga dipesan petang nih jangan lupa, saya akan ada di Rancangan Bijak Wang@TV3. Hajjah tiada sebab sedang bercuti di Langkawi bersama suami dan 2 orang anaknya. Masa pertama kali ke Hijrah dimaklumkan Hajjah ke Australia, menjaga cucu dan anaknya yang baru bersalin. Begitulah bila hidup dan bebas dan Financial Freedom. Boleh kemana-mana bila-bila masa sahaja yang diingini.

Insya-Allah, suatu hari nanti I’ll be like her also, Insya-Allah.

Archives
Affiliates
Networkedblog