Baru ku tahu..

Pukul 9.30 pagi, pergi ke Pejabat Pesuruhjaya Sumpah di Tingkat 2 Bangunan Ibu Pejabat. Dari jauh kelihatan 4 orang wanita di dalam pejabat berkenaan. 2 orang sedang di layan dan 2 orang sedang menunggu. Yang sedang di layan, anaknya yang menulis surat berkenaan. Mana kala bila tiba giliran yang menunggu, anaknya mengaku tidak tahu menulis, maka pegawai berkenaan yang menulisnya.
Berdasarkan perbualan, soal selidik dan jawapan yang diberikan oleh kedua-dua orang wanita yang seusia mak aku ini, dapat disimpulkan bahawa:

  1. Mereka memerlukan surat sokongan untuk menyambung bantuan dari Baitul Mal
  2. Baitul Mal memperuntukkan RM 250 setiap seorang sebulan.
  3. Pegawai berkenaan mencadangkan agar wang bantuan berkenaan di tambah sekiranya berkelayakkan.

Kedua-duanya selesai dengan bayaran RM5 setiap seorang untuk harga sehelai kertas berkenaan.  Bila tiba giliranku, lain pula ceritanya:

  1. Bioadata ku, dimana aku berkerja, bila masa pula nak buat unit trust
  2. Pandangan aku tentang ASB/ASN kenapa aku tak melabur di sana. (Nak jer aku jawap sila rujuk laman web UZAR mengenai Perbincangan Hukum Pelaburan ASB tetapi tidak terdapat komputer di pejabat berkenaan.
  3. Beliau pun dah melabur masa kerja dulu, tapi tak pernah usik atau peduli tentang pelaburannya.

Akhir sekali baru dia bercerita, dulu dia pun bekerja dengan majikan yang sama denganku. Pencen pada tahun 2006. Lepas tuh baru belajar undang-undang, ambil peperiksaan tertentu barulah memohon lesen untuk menjadi Pesuruh Jaya Sumpah. Selama ini aku beranggapan Pesuruh Jaya Sumpah adalah Hakim/Majestret/Peguam yang telah bersara.

Baru harinih ku tahu

  1. Untuk memohon bantuan/menyambung bantuan dari Baitul Mal perlukan surat dari Pesuruh Jaya Sumpah
  2. Syarat untuk menjadi Pesuruh Jaya Sumpah adalah Pesara Kerajaan Gred A, dan lulus peperiksaan berkaitan undang-undang yang ditetapkan. Itu sahaja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.