Induksi – ILHAM Resort PD

9/9/2006 – Induksi hari pertama Mula2 biasalah Ice breaking. Then mula kerja berkumpulan. Buat bendera, cipta lagu dan tarian kumpulan. Dan juga sediakan bakul telur menggunakan 30 batang straw dimana telur tersebut tidak akan pecah jika di baling dari ke tinggian 7”. 8 group telur telah dah pecah berderai. Satu group jer yang tak pecah langsung. Group kami tidak pecah sebenarnya, tapi bila straw itu di gunting, telur tersebut retak sedikit, so disqualify jugak.

10/9/2006 – 19/10/2006 Taklimat, ceramah, tugasan individu dan juga tugasan kumpulan. Ada juga break, lelaki main volley pantai. Then ada sekali tuh buat Jungle trekking.

19/09/2006 8.30 – Malam penutup –BBQ di tepi kolam mandi. Konsep klasik dan tradisional.

Kedatangan VIP diiringi dengan lagu Tari Tualang 3 dan pantun yang begitu indah bahasanya.

Sambil makan – disajikan dengan slide show semua aktiviti yang telah diadakan sepanjang kursus induksi tersebut.

Persembahan dimulakan dengan seorang hulubalang, diiringi 3 orang dayang membawa lilin mengadap Datuk Bendahara. Setelah Datuk Bendahara izinkan, barulah persembahan bermula.

Persembahan pertama – Dikir Barat, lagu kemerdekaan dan kemudian lagu khas Induksi. Sempat juga diselitkan nak minta cuti hari jumaat 22/9/2006 tu nanti.

Persembahan kedua – Koir- Lagu Seiring dan Sejalan, dan juga lagu Gelang Si Paku Gelang.

Lepas tuh barulah Ucapan Penghulu dan juga VIP.

Penyampaian Sijil, hadiah dan cenderamata

Sebelum penutup diadakan Tarian Pocoo- pocoo yang baru dipelajari masa di BTN.

Akhir sekali, dipasang lagu ‘Maafkan kami’ Suara P-Ramlee and the geng, tapi pada screen ada animasi kartun yang cukup cantik.

Ish macam tak percaya. Dengan masa yang cukup suntuk dan latihan yang terhad, kami mampu menghasilkan satu majlis yang cukup meriah.

20/09/2006 Satu-satunya hari yang diperuntukkan untuk mengulangkaji. Tak mampu rasanya nak baca buku-buku yang menimbun itu. Nota2 penceramah yang telah di print pun tak sempat nak baca. So the best option, buat study group.

21/09/2006Hari Terakhir Exam start pukul 9. Tapi pukul 7.30 kami dah turun. Breakfast then express review ditepi kolam mandi. 1st paper objektif. 40 soalan dalam masa 40 minit. Rehat kejab, then mula essei. Jawap 4 dari 8 soalan. Hmm Boleh tahan. Kebanyakkan dari contoh jawapan yang sedia ada, keluar soalan dalam exam tersebut. Sapa yang hafal skima , 30 minit dah boleh keluar. Tapi sbb aku tak hafal sangat, just faham jer so kenalah menggoreng sikit. Ala kadar asal cukup makan.

Lepas exam balik bilik kemas. AJK berjaya mendapatkan bas khas untuk balik ke KL. Tapi suamiku kata dah on the way nak jemput. Dan sampai Seremban pun. So lepas lunch, kami semua berpisah dengan perasaan yang bercampur baur. Sedih sbb bakal berpisah dengan kawan-kawan yang hampir 3 minggu hidup bersama. Happy sebab kursus nan panjang telah berakhir dan juga akan jumpa keluarga yang sekian lama ditinggalkan.

Kami sampai rumah lebih kurang pukul 4 petang.

One Reply to “Induksi – ILHAM Resort PD”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.