Anda rela bermadu? Benarkah ? (Siri 2)

Sambungan

  • Setelah membaca penerangan ringkas tentang diri saya dan suami, apakah saudara masih rela dan sanggup berkahwin dengan suami saya?
  • Adakah saudari sedar dan bersedia dengan segala cabaran hidup dalam berumahtangga dan apatah lagi berpoligami?

Terus terang saya katakan, hidup dengan suami saya bukanlah mudah. Cabarannya cukup banyak dan kadang kala di luar dugaan.

Untuk makluman, suami saya juga terlibat dengan bbrp NGO, samada yang sifat keagamaan dan juga kemasyarakatan.
Jangan terkejut kalau tetiba jer suami kejutkan di awal pagi minggu, “Jum kita ke shah Alam, ada perempuan termengandung dan tak der duit nak buat first medical check-up”. Ataupun pukul 10 malam di dalam hujan lebat pergi ke kawasan perumahan Setapak sebab ada baby telah lahir dan tiada apa dirumah berkenaan untuk ibu berkenaan berikan kpd baby yg baru lahir tersebut. Itulah yg saya maksudkan pengorbanan, yg bukan sahaja masa, tenaga dan wang ringgit.

• Apa pula yg saudari harapkan dan inginkan dari perkahwinan saudari?
• Apa yg saudari rasa mampu beri dan sumbangkan?
• Adakah saudari benar2 ingin dan rela menjadi isteri kedua?
• Atau saudari sebenarnya masih inginkan seorang teruna?

Perjalanan hidup saudari masih lama lagi..insya-Allah. Tak perlu terburu2 utk membuat keputusan. Suami saya pun bukannya kemaruk sangat nak menikah sekarang ini. So masih banyak lagi masa dan peluang untuk saudari belajar, menyediakan diri, mentally dan spiritually utk menjadi isteri, samada sebagai isteri pertama, ke2, ke 3 atau ke empat.
Cubalah search dan berkawan dgn org2 yg telah berpoligami, untuk mengetahui cabaran dan persediaan utk menghadapinya. Salah satu blog yg saya kira agak baik dan Islamic adalah
http://sisi-kehidupan.blogspot.com
Penulisnya bernama Nurul Adni Adnan. Beliau merupakan seorg isteri kedua kpd Kapten Hafiz Firdaus, seorang pilot yg juga merupakan sahabat suami saya. Tahun lepas kapten ini melangsungkan perkhawinan ke 3 dgn seorg doktor. Terlalu banyak cerita-cerita mengenai kehidupan beliau bermula dari menerima lamaran sebagai isteri kedua, hinggalah kini menghadapi kehidupan bersama anak dan juga madu-madunya. Bacalah..dan bolehlah berbincang dengan penulis blog jika ada sebarang kemusykilan atau permasaalahan.
Walaupun bersahabat baik, jgn samakan pendapatan seorang pilot yang membawa kapal terbang MAS ke serata dunia dengan seorang IT eksekutif. Sebagai seorang pilot, setiap kali lepas bernikah, setiap seorg isteri akan mendapat sebuah rumah dan kereta. Namun suami saya pastinya tak berkemampuan untuk menyediakan segala kemewahan itu. Suami saya mengamalkan prinsip sama-sama berusaha dari bawah untuk menuju ke puncak, bukannya masuk rumah dengan ‘basuh kaki sahaja’.
Renungkan, fikirkan, tepuk dada tanya iman…

  • Apa yg ku cari dlm kehidupan ini?
  • Apa yg ku inginkan dlm perkahwinan yg bakal ku hadapi?.
  • Bagaimanakah keluarga yang aku inginkan?
  • Apakah aku inginkan suami yg akan ada di rumah setiap malam, menemani aku dan anak2..atau suami yg perlu bergilir2 dgn isteri2 yg lain dan juga kerjanya.
  • Bagaimana pula dgn keluarga?. Sanggupkah keluargaku menerima menantu yang telah beristeri dan mempunyai anak?
  • Bayangkan pula hari raya. Mungkin ada masa beraya bersama keluarga dan suami. Namun mungkin juga ada masa kena balik kampung sendiri/dgn anak2 sbb kena giliran suami beraya di kampung isteri2 yg lain.
  • Renungkan, fikirkan sedalam2nya tak perlu bagi jawapan kpd saya atau suami, tapi jawaplah kpd diri sendiri dgn sejujur-jujurnya.

Fikirkan, dan carilah jawapannya dalam dirimu sendiri..

bersambung di sini




One Reply to “Anda rela bermadu? Benarkah ? (Siri 2)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.