Hari Q -(1)

Petang ini diadakan Hari Qualiti untuk bahagian aku. Biasalah agenda utamanya nyanyi lagu Negaraku, lagu agensi then lagu kualiti. Lepas tu, ucapan dari orang2 tertentu. Kemuncak kepada acara adalah penyampaian Anugerah Cemerlang 2007, Anugerah Tiada Cuti Sakit dan juga Anugerah Kedatangan Terbaik. 2 anugerah yg bawah tu memang dah tahu tak pernah layak. Selama 2 tahun, aku sentiasa dapat Anugerah Cemerlang. Bermakna tahun 2005 dan 2006 aku adalah cemerlang. Kenapa pula untuk tahun 2007 aku tak dapat?

Analisa awal yg aku buat sebab tahun 2007 aku dah keluar dr bahagian yg lama. Semasa penilaian tersebut, pegawai penilai aku tidak lagi menjadi supervisor aku. Tahun 2007 juga aku terlalu banyak MC, sebab buat IVF. Tahun 2007 juga Adam hadir. Demi Adam, banyak kali aku terpaksa ‘menderhaka’.

Harini baru aku sedar bahawa aku sebenarnya dihukum kerana rentetan peristiwa tersebut. Aku semakin paham dengan budaya kerja disini. Selagi aku didepan mata, kononya baiklah. Tapi sebenarnya telunjuk lurus kelingking berkait. Teringat betapa aku meninggalkan Adam yang belumpun sebulan waktu tu, demi memenuhi arahan. Kalau kutahu, huh tak ingin kuikut kan. Dan semasa di Melaka, sudah aku nyatakan Adam demam, jum lah kita balik ptg ni. Masa tu pukul 4 dan semua kerja dah selesai. Namun orang2 lain tak setuju sebab belum puas duduk hotel. Memendam rasalah aku sehari lagi.

Mungkin orang lain anggap apalah kisah tak dapat cemerlang untuk setahun jer. Tapi istilah cemerlang 3 tahun berturut2 terlalu banyak kesannya. Tanpa istilah tersebut peluang untuk naik pangkat terlalu tipis. 4 tahun aku kerja, 2 orang supervisor perempuan, sama jer perangai. Telunjuk lurus tapi kelingking berkait. Berpura2 baik di depan tapi hati sebenarnya busuk dan penuh dengan hasad dengki.

Leave a Reply

Archives
Affiliates
Networkedblog