Cerita ICSI

4-8 March 2007 – Aku berkursus diLangkawi. Semua juruadit termasuk Pengarah pun berkursus sama. Sambil berkursus, ramai juga yang mengambil kesempatan untuk bershopping, kecuali aku. Aku cuma beli beberapa jenis coklat, yang cukup untuk makan sendiri sahaja, sbbnya aku nak berjimat.

9/3/2007- Bercuti sbb still penat balik dari Langkawi. Tapi aku pergi juga ke ke HUKM untuk membeli ubat. Memang aku tau harga ubat tuh mahal. Sekali tengok kertas tuh

RM3120.00 untuk ubat selama 8 hari. Sabo jer lah, menggeletar tangan mengeluarkan kad kredit tuh. Dan semua ubat tuh terus di masukkan ke dalam peti sejuk.

18/3/2007 – Hari pertama period. Kena di rumah Jun, di Putrajaya. Balik rumah, mlm tuh buat pertama kalinya perut aku disuntik oleh my hubby dengan ubat yang dinamakan Puregon, menggunakan sejenis jarum khas yang dinamakan Puregon Pen. Setiap suntikan adalah sebanyak 300 iu dan berharga RM390.00.

26/3/2007 – Hari ke 9 period, bermakna telah 8 kali disuntik dan semua bekalan ubat telah habis. Pergi ke HUKM untuk scan telur. Lepas scan, kena ambil ubat tuh lagi, dan ditambah dengan satu jenis ubat lagi yang dinamakan Orgalutron. Setiap satu suntikan Orgalutron ini berharga RM150.

28/3/2007 – Sekali lagi scan di HUKM. Kali ini aku dibagitau yang telur aku ada sebanyak 19 biji. Aku dikehendaki menjalani procedure mengeluarkan telur atau ringkasnya OR pada hari sabtu 31/3/2007, yang juga merupakan hari ulangtahun ke 6 perkahwinan aku.

29/3/2007 – Hari yang paling kalut. 2 hari lagi hendak menjalani procedure ini, aku baru dibertahu bahawa Syarikat aku tidak menbayar untuk rawatan IVF/ICSI. Kalau IUI, buatlah berapa kali pun boleh buat tuntutan perubatan. Terduduk sekejab aku. Mula2 my hubby dah give up. Tapi kami berbincang balik. Jengok2 dlm semua akuan simpanan termasuk Tabung Haji. Adalah sikit walaupun tak cukup, tawakal jer lah. Pukul 6.30 pergi ke Klinik Khalil dekat rumah untuk suntikan Puregon dan Orgulatron yang terakhir. Oleh kerana kena suntik tepat pukul 6.30 so pergilah ke klinik tuh sebab my hubby tersekat dalam jem. Pukul 10 pula pergi ke Klinik dekat2 Batu Caves, klinik 24 jam, melayu yang terhampir, untuk disuntik dengan 100 IU HCG pula.

30/3/2007 – Tiada lagi sebarang suntikan. Bermula dari pukul 12. tgh mlm, mula berpuasa untuk procedur esok pagi.

31/3/2007 – Pukul 7.30 dah masuk ward di Pusat Pakar, UKM, Tingkat 7. Lepas bertukar uniform berwarna ungu, nurse datang pasang jarum dan masukkan ubat sikit. Pukul 9, aku ditolak ke Unit MAC, sebab procedure tuh sepatutnya pukul 9.30. Tapi Doktor pun datang pukul 10.30. Lepas tuh bila masuk dalam bilik tuh, yang aku ingat, nurse tuh cakap, kalau mengantuk tidurlah. Nurse tuh tambah 2 picagari lagi ubat kepada jarum ditangan aku. Dan memang aku tidur, tak tahu apa yang berlaku. Mcm dengar2 juga Doktor dan Nurse bercakap2 tapi aku lebih selesa melayan ngantukku. Pukul berapa tah, seorang nurse tuh kejutkan aku, dan pimpin aku ke bilik sebelah, dimana ada ada 4 katil untuk berehat lagi. Tengah sedap bermimpi aku dikejutkan oleh 2 orang attendent yang sudah bersiap sedia dengan kerusi roda untuk menghantar aku semula ke Tingkat 7. Pukul 2.30, aku dibenarkan keluar, selepas semua bayaran untuk rawatan, ward dan ubat telah dijelaskan. Perut aku sakitnya Ya Rabbi. Agaknya org lepas keguguran mcm nih lah sakitnya kut.

3/4/2007 – Pukul 9.30 dah sampai HUKM, walaupun janjinya pukul 10.30. Pukul 11 baru aku dipanggil untuk tukar uniform warna ungu. Lepas tuh aku menunggu lagi di bilik yang ada 4 katil tuh. Pukul 11.45 aku diarahkan ke bilik procedure. Embriologist tuh cakap, duduk dulu, nanti kita pilih embrio mana yang nak dimasukkan. Then my hubby pun dipanggil untuk berdiri di pintu. Kami semua di tayangkan dengan 8 embrio yang mcm kelopak bunga. Dan Embrologist tuh mengatakan dari 8 tuh, yang paling baik 4 sahaja. Biasa kita masukkan 3 jer, tapi kalau masuk 3, yang satu nih membazir pulak. Nak bekukan pun takut tak berbaloi, so masukkan semua 4 yang terbaik. Kami ikut jer apa yang Embrologist dan Prof Dok. tuh cakap yang terbaik. Pukul 12 tepat procedur tuh selesai. Nurse tuh kata berehat disini sampai pukul 2. Pukul 12.30 embrologist duduk sebelah katil aku dan bercerita dan bagi nasihat apa2 yang patut, dan jawap segala pertanyaan aku. Last sekali, sebelum beredar baru dia cakap, saya Dr Ong Embriologist.

Ini lah rupa bentuk 8 Embryo yang ditunjukkan kepada kami, dimana 4 daripadanya telah dimasukkan ke dalam rahimku. (Gambar dari laman baiboo minggu ke 3)

Pukul 2, aku dibawa balik ke bilik sebelah. Selepas bersalin semula kepada pakaianku, kami mengambil ubat dan menjelaskan segala bayaran. Lepas tuh boleh pulang. Secara ringkas bayaran untuk ubat dan procedure ICSI yang telah aku jalani adalah seperti berikut :

Item
RM/Perunit
Unit diperlukan
Jumlah RM
Puregon (Ubat)
390
12
4,680.00
Orgalutron (Ubat)
150
4
600.00
HCG (Ubat)
35
8
280.00
Dupaston (Ubat)
25
4
100.00
Cuinone (Ubat)
20
20
400.00
Deposit IVF
1,000.00
Oocyte Retvieval
2,500.00
Ward
199.50
Lab Services (weekend)
750.00
Embryo Tranfer
1,500.00
Jumlah keseluruhan
12,009.50

Hmm RM12 ribu lebih jer ;). Patutlah ramai yang mohon dari Tengku Azizan Fertility Fund (TAFF). Tapi teringat apa Prof tuh cakap masa mula2 dulu, untunglah kalau Syarikat sanggup bayar, tapi sebab zuriat kita, seelok2nya kita bayar sendiri. Nampaknya memang kena bayar sendiri juga akhirnya.

3- 6 April 2007 – Aku diberi MC untuk berehat dirumah. Yang utamanya pinggang aku benar2 sakit, tak boleh duduk lama dan tak boleh membongkok. 2 minggu aku kena solat duduk. Tapi hari rabu 4/4/2007 tuh aku keluar juga, ke Tabung Haji untuk mengosongkan semua RM dalam akaun tersebut. Dan di pindahkan ke Bank Islam, senang nak keluarkan cek/tranfer bagi membayar segala hutang kad kredit. Selepas semua procedure tersebut selesai, aku cuma perlu makan ubat dan juga di suntik dengan HCG setiap hari selasa dan Jumaat selama 2 minggu. Selain daripada itu, hanya berserah dan berdoa semoga segala usaha yang telah dilakukan mendatangkan hasil.

Untuk maklumat lanjut tentang rawatan kesuburan sila ke http://www.fertilityjourney.com.my/

2 Responses to “Cerita ICSI”

  • Faizah:

    Salam Kak…Ohh baru sy tau telor akak sume..sy komen yg pasal ‘IVF” td tu without baca entry ni..patut la DR masukkan empat…skrg sy faham dah…

  • shima:

    sy shima .sy dlm proses ivf .sdg injet buselin sbln ni.harap2 brjaya .sy nk mtk no tel puan blh.

Leave a Reply

Archives
Affiliates
Networkedblog